CNV probeert supermarktmedewerkers de pas af te snijden

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 20 december 2019

FNV is vorige week samen met de CNV uit de cao-onderhandelingen met de supermarkten gestapt, omdat er na een eerste door leden weggestemd bod een nog slechter bod op tafel kwam. De werkgevers, die miljoenenwinsten maken, willen niet meer dan 2,5 % loonsverhoging geven aan de medewerkers met de laagste lonen.

'CNV vraagt haar leden opnieuw in te stemmen. Het loon wordt pas per 1 december verhoogd en niet per 1 april. Het verschil wordt goed gemaakt met een eenmalige uitkering, maar het blijft een loonsverhoging van 2,5%. Daarmee snijdt CNV medewerkers nu alsnog de pas af', aldus Mari Martens FNV-bestuurder Handel

Roosters

Bovendien willen de werkgevers de roosters van oproepkrachten elk moment kunnen wijzigen. De wet gaf een termijn van vier dagen maar de werkgevers willen een dag van te voren al zeggen, kom of blijf maar thuis. 'Dit kan alleen als een vakbond daar ja tegen zegt en dat moet dus niet gebeuren', zegt Martens.
‘Supermarktmedewerkers horen genoeg te verdienen om gewoon rond te kunnen komen. Zij horen een eerlijke loonsverhoging te krijgen. Het zijn de laagst betaalde banen in deze sector. Ze zijn ook de enigen die (nog) geen loonsverhoging hebben gekregen. We hopen dat de CNV-leden het onderhandelaarsakkoord wegstemmen. Hun enige kans en die van al hun collega’s op een fatsoenlijk bod van deze werkgevers’, aldus Martens.

Rekeningen betalen

Het gemiddelde loon van supermarktmedewerkers ligt op 17.000 euro bruto per jaar. 'Wederom zijn de omzetten in de supermarkt gestegen. Alleen stijgt mijn salaris niet evenredig mee. Ondanks dat er sinds enige jaren maximale flexibiliteit in werkuren wordt gevraagd. Zelfs de zaterdagavond en zondag zijn niet meer heilig. We doen het graag, we doen het voor de klant. Maar aan het eind van de maand wil ik ook een paar euro hebben verdiend om eten te kunnen kopen en de rekeningen te betalen’, vertelt Margriet die bij Aldi werkt. Aldi maakt haar winstcijfers niet bekend. Opichter Dieter Schwarz van Lidl is weer 631 miljoen dollar rijker geworden in het afgelopen jaar. Met een vermogen van 24,7 miljard dollar is hij de nummer 39 op de lijst van rijkste mensen ter wereld, zoals die door Bloomberg jaarlijks wordt gepubliceerd.

Dubbeltje op de eerste rij

Ahold keerde in 2018 1,5 miljard uit aan aandeelhouders. FNV-lid Maurice: ‘AH verruimt de openingstijden door de week en met feestdagen. We moeten maar 'vrijwillig verplicht' komen werken, terwijl het eigenlijk op vrijwillige basis is. Albert Heijn wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Ik ken geen theater waar dat kan. Maar we hebben hem nu wel gevonden...Albert Heijn.’

Verschuilen

De cao Vereniging Grootwinkelbedrijven Levensmiddelen (VGL) geldt voor het personeel van de Grootwinkelbedrijven die lid zijn van deze vereniging: AH, Lidl, Jumbo, Aldi, Coop, Boni, Deen Detailresult, Hoogvliet, Jan Linders, Nettorama, Poiesz en Vomar. Daarnaast heb je de cao Levensmiddelenbedrijf. Deze geldt voor al het personeel van franchisenemers van de Grootwinkelbedrijven. De cao geldt ook voor alle midden- en kleinbedrijven; de kleine zelfstandige supermarktondernemers. Als de cao Levensmiddelenbedrijf algemeen bindend wordt verklaard door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geldt dat voor alle supermarkten, ook voor die van de VGL. ‘De grote ketens verschuilen zich nu achter de kleintjes en vertellen sprookjes over hun moeizame bestaan en lege portemonnees’, besluit Martens. De cao’s gelden voor ruim 300.000 mensen.