FNV wil een kop-cao bij HEMA

Wij willen dat HEMA weer echt HEMA wordt

Door Redactie 22 oktober 2019

Afgelopen maanden ontvingen wij veel vragen over de cao-deal tussen HEMA en het CNV. Nieuwe collega’s gaan heel veel minder verdienen door die slechte dump-deal. Tot wel 25% minder loon. Binnen de HEMA ontstaat zo tweedeling en verdeeldheid. Voor iedereen een slechte zaak, vindt de FNV. Wij willen betere afspraken maken.

TompoesBakfiets bezoekt HEMA in Rotterdam

Personeel is visitekaartje HEMA

Als HEMA-medewerker ben je het visitekaartje van de winkel. Doe jij je werk niet goed dan heeft de klant daar last van. Het werk van jou en je collega’s is belangrijk voor het succes van de HEMA. Daarom verdien je een goede cao.

HEMA wil wereld veroveren

HEMA wil zijn markt uitbreiden naar andere landen. En zegt dat de huidige marktsituatie niet toelaat om het eigen personeel 5% meer loon te betalen.

Maar weigert afsluiten goede cao voor eigen personeel

HEMA heeft dus wel geld om in het buitenland te investeren, maar laat eigen personeel aardig in de kou staan.

De FNV: betere afspraken in kop-cao bovenop deal HEMA-CNV

Daarom wil de FNV betere afspraken maken met de HEMA. In een kop-cao bovenop de HEMA-CNV-deal willen we afspraken maken over:

Het belangrijke werk dat jij en je collega’s voor HEMA doen verdient flink beter loon. Daarom wil de FNV de schaalbedragen en alle lonen met 5% te verhogen. Met een bodem van € 100. Zo gaan alle collega’s er goed op vooruit.

Nieuwe collega’s moeten hetzelfde loon krijgen als het huidige personeel. Dus geen ongelijkheid. Ongelijkheid zorgt voor tweedeling en scheve ogen. Slecht voor alle collega’s en slecht voor HEMA.

De werkdruk moet omlaag. Met HEMA willen we hierover goede afspraken maken. Afspraken die ook zorgen voor een betere balans tussen je werktijd en de tijd voor je privéleven.

Actie HEMA-bakkers heeft succes

HEMA-bakkers kwamen afgelopen zomer in actie tegen de plannen om hun nieuwe collega’s minder loon te betalen. Door de staking in Almere en de onrust in Dordrecht bedongen ze betere afspraken voor nieuwe medewerkers.

Sluit je aan bij TompoesUnited

Als je van HEMA houdt en het tijd vindt voor verbeteringen, sluit je dan aan bij TompoesUnited. En draag die unieke TomPoesUnitedPin. Volg wat we doen op Facebook en Instagram

Met onze TompoesBakfiets bezoeken we jouw HEMA

We komen nu op bezoek bij jouw HEMA met onze geweldige TompoesBakfiets. Zo kun je ons goed herkennen als we komen flyeren of willen praten met jou en je collega’s. Bekijk de foto’s van ons bezoek aan Rotterdam met de TompoesBakfiets. De komende tijd bezoeken we ook andere steden.

Nieuw bij Team HEMA-FNV

Daniëlle en Linda zijn de nieuwe FNV-bestuurders van team HEMA. Linda werkt al jaren voor de bond en is voor FNV Handel vakbondsvrouw in de winkelstraat. Onder haar bijnaam ‘Bondgirl’ schrijft zij regelmatig artikelen over de vakbond. Danielle was binnen de FNV eerder al bestuurder bij KPN, Welzijn en Jeugdzorg en de drinkwatersector. Afgelopen jaar was zij actief voor de leden bij Jumbo en Ikea.