Xenos laat medewerkers langer werken voor hetzelfde loon

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 2 augustus 2019

Winkelketen Xenos, eigendom van de familie Blokker, laat haar medewerkers 2 uur per week langer werken voor hetzelfde loon. Dit heeft de Xenos-directie aan hen laten weten. Daarnaast verandert de directie de vaste roostertijden voor parttimers. Zij moeten nu op een werkdag 35% langer of juist korter werken waardoor zij geen zekerheid hebben over hun werkuren en vrije tijd. Ook weert de directie de FNV bij het maken van afspraken over werktijden.

Klok

De directie doet hierover uitsluitend zaken met de ondernemingsraad van Xenos, die in tegenstelling tot de FNV niet onafhankelijk is. De FNV vindt de maatregelen van de Xenos-directie onacceptabel en beraadt zich op het nemen van juridische stappen om de leden te beschermen tegen deze maatregelen. De FNV raadt de Xenos-medewerkers aan geen nieuwe contracten te tekenen.

Pseudovakbond

De maatregelen die ingaan op 9 september 2019 vloeien voort uit de zogeheten Retail Non-Food cao. Deze cao kwam in juli 2018 tot stand tussen Werkgeversorganisatie INretail en de pseudovakbond AVV (Alternatief Voor Vakbond). Deze organisatie wordt voor het overgrote deel gefinancierd door werkgevers. De Xenos-directie koos voor deze nieuwe cao en sloot daarmee de FNV uit van de cao-besprekingen. De medewerkers uit het voormalige Blokkerconcern vallen nu nog onder de Gebra cao voor de gemengde branche.

De Xenos-medewerkers hebben ondanks oproepen van de vakbonden jarenlang geen loonsverhoging gekregen. Tot nog toe heeft de Xenos-directie slechts de wettelijk verplichte verhogingen van de Wet Minimumloon doorgevoerd.