Ondernemingsraad Gall & Gall roept directie op tot cao-overleg met vakbond

portret Joyce Mooring
Door Joyce Mooring 10 juli 2019

De ondernemingsraad (or) van Gall & Gall wil niet langer onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden van de 1.400 werknemers. De or vindt dit een taak voor de vakbond. Daarom moet de directie weer om tafel met FNV Handel.

‘Dat is wat de werknemers willen, een cao die met de bonden wordt afgesloten. Maar de directie heeft deze wens willens en wetens genegeerd. De brief van de or is een eerste stap in de goede richting’, zegt Jethro Warbroek van FNV Handel.

Vakbond is onafhankelijk

Volgens FNV Handel is dat wat de werknemers willen, niet teveel gevraagd. ‘Als je je dagelijks inzet voor een bedrijf, dan is het toch logisch dat je dit graag beloond ziet in goede arbeidsvoorwaarden?’, stelt Warbroek. ‘Voor de ondernemingsraad is het heel lastig om scherp te onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden, want ook de or-leden zijn in dienst van Gall & Gall. Deze afhankelijkheid heeft een vakbond niet.’

Stop de drooglegging van arbeidsvoorwaarden

Eind juni werd nog een petitie door twee Gall & Gall-winkelmanagers aan de or overhandigd. Samen met 262 collega’s vroegen zij de or om er bij de directie op aan te dringen opnieuw in gesprek te gaan met de vakbond. Winkelmanager Niels IJdema zei toen: ‘We willen dat onze directie stopt met de drooglegging van de arbeidsvoorwaarden en hier juist in investeert. Vorig jaar trokken we al aan de bel met een petitie, maar die belandde in de prullenbak van de directie.’ Zijn collega-winkelmanager Raymond Blaas vertelde ‘Wij willen een echte cao met een eerlijke loonsverhoging en afspraken over veiligheid in de winkels de vermindering van de werkdruk.’

Bij Gall & Gall werken 1.400 mensen waarvan 250 winkelmanagers in vaste dienst, 900 kort parttimers en 250 medewerkers met een lang parttime contract.