Veel vragen over CNV-loondump-deal van Hema

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 3 juli 2019

Kaderleden en bestuurders van de FNV krijgen veel vragen over de slechte cao die Hema met CNV heeft afgesloten. Terecht, want veel is onduidelijk. Hier vind je alvast een aantal antwoorden op veel gestelde vragen. Op onze Facebookpagina FNV Hema voor medewerkers kun je je reactie geven. En heb het hierover ook met je collega's. Dit gaat iedereen aan die bij Hema werkt.

Slecht Hema

Wat wil de FNV?

Wij zijn voor gelijk loon voor gelijk werk. De FNV is vóór een normale loonsverhoging, zeker nu het goed gaat met de economie. De FNV wil dat de slechte CNV-cao wordt opengebroken en dat we verder bouwen aan onze eigen echte Hema-cao, waarin nieuwe mensen hetzelfde verdienen als de mensen die er nu werken. Het is tijd voor waardering van alle Hema-medewerkers.

Hoe zit het met de lonen van nieuwe collega’s?

Mensen die nieuw in dienst komen, gaan minder verdienen. Deze loondump loopt op tot wel 25%. In de echte Hema-cao kreeg een winkelmedewerker als startloon € 1.662 bruto per maand. Dat is nu in de slechte cao gezakt naar € 1.632. Een filiaalmanager (a) begon bij € 2.766, dat is nu € 2.055. Ook kunnen medewerkers niet meer naar hetzelfde salaris groeien als mensen die al langer bij Hema werken.

Nieuwe collega’s worden slechter betaald, zijn er nog meer verschillen?

Ja, nieuwe collega’s krijgen geen uc-toeslag, overwerk wordt minder uitbetaald, toeslagen zijn uitgekleed (zondag oud: 200%, nu: 150%) en sommige toeslagen verdwijnen (avondtoeslag en de zaterdagmiddag). De seniorenregeling is uitgekleed.

Wat betekent dit voor de medewerkers die nu bij Hema werken?

Hierover krijgt de FNV veel vragen. ‘Gaan de lonen voor de huidige mensen in de toekomst nog normaal stijgen?’ ‘Zakken wij beetje bij beetje naar de lage lonen van de nieuwe mensen?’ en ‘word ik straks ingeruild, omdat anderen mijn werk goedkoper gaan doen?’. Deze vragen zijn terecht. Hema zorgt voor enorm veel onzekerheid door een tweedeling te maken. Deze tweedeling is slecht voor het bedrijf.

Maar de mensen die nu bij Hema werken, krijgen toch een loonsverhoging?

Ja en nee. Er is afgesproken dat de lonen een klein beetje meestijgen met de stijging van het wettelijk minimumloon, die iets meer dan 1% bedraagt. Maar er is een uitzondering gemaakt voor de ‘bovenschaligen’. Als je al langer bij Hema werkt, dan is de kans groot dat je aan het eind van je schaal zit, of dat je net iets meer verdient dan het maximale schaalloon. Hema en CNV hebben afgesproken dat ‘bovenschaligen’ de helft van de afgesproken loonsverhoging krijgen, dat is dus een piepkleine fooi. Je loon wordt minder waard, want dit is minder dan de stijging van de inflatie. Aangezien de huurprijzen stijgen, de boodschappen duurder worden, en ook de energierekening, kun je steeds minder kopen voor je loon.

Hoe zit het met de cao Inretail, waar Hema naartoe wil?

In de winkelstraat is een bulk-cao afgesproken voor zo’n 200.000 werknemers van oa Primark, H&M, Zara en Intratuin. Dit is een van de slechtste cao’s van het land. Zeer lage lonen, en slechte afspraken over de roosters. De FNV heeft deze cao dan ook niet getekend. Hema heeft in februari aangegeven dat het bedrijf wil overstappen naar deze cao. Maar daar is de directie in de loop van de onderhandelingen op teruggekomen, vooral door druk van de FNV, want wij hebben aangegeven dat dit zowel voor de medewerkers als het bedrijf geen goede zaak zou zijn. Zo’n overstap zou een enorme aanslag zijn op de kwaliteit én de motivatie van het personeel. Wij hebben gehoord dat Hema er achter is gekomen dat ze als bedrijf niet zomaar bij een lopende cao mogen aansluiten. Hema heeft nu de loonschalen van deze slechte winkelstraat-cao 1 op 1 overgenomen in de CNV-deal. Opvallend is ook dat deze slechte CNV-cao afloopt op 31 december 2020, dat is precies de datum dat de cao voor de winkelstraat verloopt. Ook heeft CNV op de website gemeld dat de Hema alsnog naar deze slechte bulk-cao wil. Het heeft er dus alle schijn van dat de Hema af wil van de eigen cao. Dat zou een grote verslechtering betekenen van alle Hema-medewerkers, zowel wat betreft loon als de andere arbeidsvoorwaarden. Als je ook vindt dat Hema kwaliteit verdient, sluit je dan aan bij onze groep om op te komen voor verbeteringen.

Wat is de financiële positie van Hema?

Onze winkels doen het goed. We hebben een positieve cashflow, dat betekent dat we eigenlijk gewoon winst maken. Die bedroeg in 2018 15,8 miljoen. Er is ook genoeg geld om de mensen in de directie goed te belonen, het jaarsalaris van onze ceo Tjeerd Jegen bedraagt 2,9 miljoen euro. Ja, doordat onze mooie Hema in handen kwam van private-equaty, is ons bedrijf volgehangen met schulden. Dat is een keuze geweest van de vorige eigenaren (die daar zeer rijk van zijn geworden). Vergeet ook niet dat de huidige eigenaar ook een private equity bedrijf is. Deze bedrijven richten Hema zo in dat we op papier zo min mogelijk winst maken. Dan hoeft hier namelijk geen belasting over betaald te worden.

Maar dat mag nooit een reden zijn om ons slechter te gaan betalen. Besef wel dat we in het verleden de kerstgratificatie al hebben afgestaan toen het slecht ging met Hema. Ook hebben de winkelmedewerkers een sobere kledingregeling geaccepteerd, we nemen nu onze eigen broeken mee zonder daarvoor vergoed te worden. De watercoolers zijn uit de kantine verdwenen en nooit meer teruggekomen. Bedenk: er is geld. Hema kiest nu voor uitbreiding in het buitenland en investeert daar fors in. Moeten de winkels in Nederland dan bloeden, als dank voor de winst die wij opleveren? Wij vinden dat geen goede zaak!

Wat kunnen de medewerkers van Hema doen?

Er is een groeiende groep medewerkers die wil opkomen voor verbeteringen. Denk aan een normaal loon, en oplossingen voor de hoge werkdruk. Wij zijn trots op Hema en willen dat er keuzes gemaakt worden die goed zijn voor ons bedrijf en voor de mensen. Wij gaan actievoeren. Hoe? Dat laten we nog weten! Doe met ons mee. Word lid van de FNV. Volg ons op Facebook en Instagram. Praat hierover met je collega’s!