‘Gall & Gall, stop de drooglegging’

Investeer in goede arbeidsvoorwaarden

portret Joyce Mooring
Door Joyce Mooring 25 juni 2019

Donderdag 27 juni om 12.00 uur overhandigen twee Gall & Gall-winkelmanagers een petitie die door 262 collega’s is ondertekend aan de ondernemingsraad (or). Ze willen dat de ondernemingsraad er bij de werkgever op aandringt om met vakbond FNV Handel goede arbeidsvoorwaarden af te spreken. De overhandiging vindt plaats op het hoofdkantoor van Gall & Gall aan de Provincialeweg 11 in Zaandam.

Stop de drooglegging

‘We willen dat onze directie stopt met de drooglegging en investeert in goede arbeidsvoorwaarden. Vorig jaar trokken we al aan de bel via een petitie, maar de directie nam het signaal absoluut niet serieus’, vertelt winkelmanager Niels IJdema. ‘Sterker nog: de petitie ging de prullenbak in. Het getuigt van weinig respect voor de mensen die zich dagelijks inzetten in de winkels en distributiecentra. Hopelijk luistert de ondernemingsraad wèl naar haar collega’s.’ Raymond Blaas die ook als winkelmanager bij Gall & Gall werkt vult aan: ‘Wij willen een echte cao met een eerlijke loonsverhoging en afspraken over veiligheid in de winkels de vermindering van de werkdruk.’

Onafhankelijk

Volgens FNV Handel is dat wat de werknemers eisen niet teveel gevraagd. ‘Als je je dagelijks inzet voor een bedrijf, dan is het toch logisch dat je dit graag beloond ziet in goede arbeidsvoorwaarden?’, stelt Jethro Warbroek van FNV Handel. ‘Voor de ondernemingsraad is het heel lastig om scherp te onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden, want ook de or-leden zijn in dienst van Gall & Gall. Deze afhankelijkheid heeft een vakbond niet.’

Bij Gall & Gall werken 1.400 mensen waarvan 250 winkelmanagers in vaste dienst, 900 kort parttimers en 250 medewerkers met een lang parttime contract.