Minimaal 10% loonsverhoging voor medewerkers bij de RDW

Vakbondsleden hebben nu het laatste woord

Door Redactie 16 april 2024

De medewerkers bij de RDW krijgen minimaal 10% loonsverhoging. Daardoor gaan vooral werknemers in de lagere loonschalen er flink op vooruit, die krijgen namelijk meer dan 13% loonsverhoging. Iedereen bij de RDW gaat minimaal € 16 verdienen. Daarnaast ontvangen alle medewerkers een eenmalige uitkering van € 700, die wordt uitbetaald in juli 2025. Hiermee is de inflatieachterstand gecompenseerd en zelfs koopkrachtverbetering gerealiseerd.

Intensieve onderhandelingen

Vanaf het begin van het jaar hebben de vakbonden (CNV en de FNV) en de directie intensief met elkaar onderhandeld. Het waren geen gemakkelijke, maar wel constructieve overleggen. Helaas bleek eind februari toch dat de voorstellen toen nog vrij ver uit elkaar lagen en dat een (door beide partijen gewenst) resultaat vòòr 1 maart 2024 niet haalbaar was.

Er zijn daarna aanvullende onderbouwingen en extra toelichtingen met elkaar gedeeld en er zijn veel berekeningen gemaakt. Er is gekeken naar andere cao’s, inflatie en koopkracht. In het overleg op 9 april 2024 zijn de vakbonden en de directie tot een onderhandelingsresultaat gekomen.

Goede afspraken en loonsverhoging

Zowel de vakbonden als de directie zijn tevreden met het resultaat. Er zijn goede afspraken gemaakt op belangrijke onderwerpen, zoals duurzame inzetbaarheid en de reiskostenvergoeding(en). Daarnaast kunnen de RDW’ers een mooie loonsverhoging tegemoet zien, waarbij rekening is gehouden met zowel het verleden als de toekomst.

De vakbonden zullen in de week van 22 april aan zowel leden als niet-leden een toelichting geven op het onderhandelingsresultaat (zie link hieronder) en daarna met een positief advies voorleggen aan zowel leden als niet-leden, waarbij alleen de leden uiteindelijk mogen stemmen.