Onderhandelingen Cao Rijk begonnen

We willen een goed loonbod en uitwerking cao-teksten

Door Redactie 22 maart 2024

De onderhandelingen voor de cao sector Rijk zijn in volle gang. Normaal starten de onderhandelingen voor de cao Rijk pas nadat het kabinet de voorjaarsnota presenteert (vaak in april of mei). Dit jaar wilden we daar niet op wachten, om een aantal redenen.

Waarom we niet langer wilden wachten

• Ten eerste is er een grote inflatiestijging geweest waarvoor er nog geen tegemoetkoming is geweest. Dat moet snel gebeuren.
  • Ten tweede had het kabinet al in december vorig jaar de handtekening gezet onder de cao voor de politie, met 65.000 medewerkers ook een grote overheids-cao. Er was dus geen enkel argument meer om te wachten op de voorjaarsnota.
  • En ten derde speelt de gedachte dat er met een nieuw kabinet straks een koerswijziging kan komen, wat kan betekenen dat er fors bezuinigd gaat worden bij het Rijk. Daar willen we ook niet op wachten. Dus we willen zo snel mogelijk een resultaat voorleggen aan jullie, met loon als belangrijkste prioriteit.

Positief

In de besprekingen is een aantal positieve dingen naar voren gekomen, zoals de uitbreiding van het aantal IKB-doelen (bijv. het aflossen van de studieschuld), het vergroten van de sociale veiligheid, of het uitbreiden van betaald zorgverlof.

Ook hebben we besproken dat we piketpalen willen slaan in het proces om te komen tot een nieuw functiewaarderingssysteem, zodat de uitvoerende functies meer recht gedaan kan worden. Maar er zijn ook negatieve punten genoemd. Zie dit schema voor een overzicht van een aantal belangrijke punten die zijn gewisseld.

Hopelijk 29 maart onderhandelingsresultaat

Wij hebben tegen de werkgever gezegd dat wij vooral een cao willen die over geld gaat. Daarnaast is het altijd mooi als we goede secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen afspreken. Maar dat de werkgever verslechteringen voorstelt, maakt de zaken moeilijker. We hebben met elkaar het voornemen om op 29 maart a.s. tot een onderhandelingsresultaat te komen.

Verslechteringen van tafel

De volgende stappen zijn voor ons van groot belang: we willen een goed loonbod en we willen verslechteringen van tafel en een goede uitwerking van cao-teksten. De komende dagen gaan we verder met de besprekingen en dan zal blijken of het lukt om op 29 maart a.s. tot een resultaat te komen.

Samen staan we sterk

Om met werkgevers meer loon af te kunnen spreken, hebben we een sterke vakbond nodig. Met meer leden staan we sterker tijdens de onderhandelingen. Help mee!

Word lid van FNV

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.