Tweede onderhandelingsronde RDW

Door Redactie 12 februari 2024

Op 6 februari hebben de gezamenlijke vakbonden CNV Overheid en FNV Overheid samen met de werkgever opnieuw gesproken over de cao RDW. Op de inhoudelijke onderwerpen heeft de werkgever haar visie nader toegelicht. Dit analoog aan de inzetbrief van de vakbonden.

Loononderhandelingen op 21 februari

Over de loonparagraaf is gesproken maar nog niet onderhandeld. Dat wordt het belangrijkste onderwerp op 21 februari aanstaande.

De vakbonden hebben ingezet op een cao met een looptijd van een jaar, 9% loonsverhoging en een verhoging van de salarisbedragen met 50 euro nominaal. Daarnaast een verhoging van het minimumuurloon naar 16 euro en invoering van de algemene prijscompensatie. Deze punten liggen nog op tafel.

Partijen lijken het niet eens over de uitgangspunten, inhoudelijk is er echter niet onderhandeld. Ter voorbereiding op het volgende cao-overleg is afgesproken dat beide partijen hun loonanalyse (waaronder te hanteren definities, inflatie, loonachterstand en koopkrachtontwikkeling) op papier zetten en met elkaar zullen delen. De loononderhandelingen komen in volle omvang op 21 februari op tafel.

Inhoudelijke punten

Aan de hand van de inzetbrief van de vakbonden heeft de werkgever een reactie gegeven en daarmee hun eigen inzet op deze onderwerpen geduid.

De belangrijkste onderwerpen voor jullie, namelijk reiskostenvergoedingen, GIB en RVU, zijn besproken, maar hierover is nog geen overeenstemming bereikt. Andere onderwerpen zijn doorgenomen en daar zijn we het (nog) niet over eens.

Beide partijen hechten echter wel belang aan zaken als de kwaliteit van het werk en het aanpakken van werkdruk.  Bovendien geldt dat een afspraak op onderdelen pas definitief is als partijen een akkoord over het totaalpakket hebben. Er is nog niets besloten. Op naar 21 februari!

Samen staan we sterk(er)

Om met werkgevers meer loon af te kunnen spreken, hebben we een sterkere vakbond nodig. Met meer leden staan we namelijk sterker tijdens de onderhandelingen. Help me en word lid van de FNV.

Word lid van de FNV