Explosiegevaar lachgascilinders vereist direct ingrijpen politiek

Brandbrief naar Tweede Kamer

portret Niels Kater
Door Niels Kater 1 maart 2024

Vakbond FNV en werknemers in afvalenergiecentrales slaan alarm over de groeiende veiligheidsproblemen met lachgascilinders. Deze cilinders vormen een ernstig explosiegevaar binnen afvalenergiecentrales en tijdens de inzameling en opslag. In een brief aan de Tweede Kamer en de staatsecretaris vraagt de vakbond om onmiddellijke actie.

Sinds de Rijksoverheid lachgascilinders op 1 januari 2023 onder de Opiumwet plaatste, belanden deze nu regelmatig bij het restafval. ‘Dit heeft dagelijks een alarmerend aantal explosies als gevolg’, zegt Hanan Yagoubi, bestuurder FNV Publiek Belang. ’Zo was er op 20 februari jl. nog een grote explosie bij Attero Wijster waarbij zelfs een kijkvenster uit de verbrandingsketel naar buiten knalde. Dit leverde ernstige schade op, met directe gevolgen voor veiligheid en reguliere werkzaamheden.’

Werken is onmogelijk

De FNV benadrukt het principe ‘we werken veilig of we werken niet’. De huidige dreiging maakt werken vrijwel onmogelijk. Daarom doet de vakbond een dringend beroep op de Tweede Kamer en de Staatssecretaris voor snelle actie.

Herinvoeren statiegeld

De FNV pleit ervoor dat het statiegeld op lachgascilinders opnieuw wordt ingevoerd. Voorheen waren de lachgascilinders legaal verkrijgbaar en zat er statiegeld op. Toen verdwenen ze niet in het reguliere afval. Nu moeten afvalverwerkers investeren in bovenbandmagneten in hun nascheidingsinstallaties, controles, handmatige voorsortering van het afval en schadeherstel. De kosten voor schadeherstel zijn al opgelopen tot €65 miljoen.

Veel meer aandacht voor campagne ‘Veilig inleveren’

Ook wil de FNV dat de campagne ‘Veilig inleveren’ veel meer publiciteit krijgt. Daarbij wordt er gewezen op het feit dat de cilinders zonder gevolgen ingeleverd kunnen worden bij werknemers van de milieustraat. ‘De lege cilinders worden dan niet meer als drugs gezien’, legt Yagoubi uit. ‘Het is dan gevaarlijk afval dat veilig kan worden ingeleverd’

Gevolgen voor afvalverwerking

De vakbond wil voor 14 maart van de staatsecretaris een reactie. Indien er geen actie wordt ondernomen ziet de FNV zich genoodzaakt om het principe ‘we werken veilig of we werken niet’ strikt toe te passen. Dit zal verstrekkende gevolgen hebben voor de operationele capaciteit en de afvalverwerking.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.