Na anderhalf jaar eindelijk resultaat Sociale Werkvoorziening

'De strijd gaat door'

portret Niels Kater
Door Niels Kater 10 november 2023

Na anderhalf jaar en meer dan 110 acties waaronder een grote vakbondsdemonstratie met 9000 werknemers is het dan toch gelukt: vakbond FNV heeft met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de landelijke vereniging voor een inclusieve arbeidsmarkt Cedris een onderhandelingsresultaat voor werknemers in de Sociale Werkvoorziening. Het gaat om de cao Sociale Werkvoorziening en de cao Aan De Slag.

‘We zijn trots omdat we iets hebben bereikt wat bijna nooit lukt: beide cao’s zijn tussentijds opengebroken voor extra afspraken over loon en reiskosten’, zegt Peter Wiechmann, bestuurder FNV Sociale Ontwikkelbedrijven over het onderhandelingsresultaat. ‘Maar toch zijn niet al onze eisen ingewilligd. Er is meer nodig. We hebben een stap gezet met de VNG, nu is de politiek aan zet.’

Cao Aan de slag

Voor werknemers in de cao Aan de slag komt er een eenmalige uitkering van € 575 bruto voor mensen die fulltime werken. Ook worden de lonen aangepast aan de inflatie, waardoor de werknemers er per saldo op vooruitgaan. De reiskostenvergoeding voor woon- werkverkeer gaat per 1 januari 2024 van 10 naar 21 cent per kilometer. Deze cao geldt tot eind 2024.

Cao Sociale Werkvoorziening

Ook de reiskostenvergoeding in de cao Sociale Werkvoorziening gaat met ingang van het nieuwe jaar van 10 naar 21 cent per kilometer. Omdat deze verbetering veel later kwam dan de FNV had gewild, is er ook een eenmalige compensatie afgesproken van € 75 bruto voor werknemers die fulltime werken. Een loonsverhoging van 3,8% die voor 1 januari 2024 gepland stond, wordt naar voren getrokken. Deze loonsverhoging gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 oktober dit jaar. Per 1 januari 2024 is er ook nog een structurele loonsverhoging van € 50 bruto.

Strijd gaat door

Ongeveer 75.000 werknemers vallen onder de cao Sociale Werkvoorziening en cao Aan de slag. FNV legt het onderhandelingsresultaat nu voor aan de leden. Zij hebben het laatste woord. Peter Wiechmann, bestuurder FNV Sociale Ontwikkelbedrijven: ‘Dit is wat we nu maximaal kunnen afspreken. Het is dus geen akkoord, omdat we onze eisen niet helemaal hebben binnengehaald. De bestaanszekerheid voor deze werknemers blijft onder druk staan. Wij vinden dat de lonen in onze branche omhoog moeten. We gaan er samen voor zorgen dat de politiek het ook begrijpt. Desnoods voeren we daar opnieuw actie voor. We gaan door met de strijd.’