Tijdens de kaderdag SOB werd het laatste nieuws over het informeel contact met de VNG besproken. De VNG was vorig jaar niet bereid om iets extra’s te doen om de werknemers door deze peperdure tijden te helpen. Nu zegt men dat dit in 2023 ook niet kan!
Voor de cao Aan de slag stelde de VNG al eerder voor om het loongebouw te repareren, zodat schaalbedragen weer boven het minimumloon komen. Maar nu blijkt: pas in een nieuwe cao voor 2024. Ook 21 cent reiskostenvergoeding zou dan pas januari volgend jaar ingaan. In plaats van tussentijdse verbeteringen willen werkgevers blijkbaar meteen een nieuwe cao Aan de slag regelen. Terwijl we hiervoor nog geen voorstellen hebben ingediend, laat staan dat er over deze cao is onderhandeld!
En voor de cao SW blijft de VNG zeggen dat het moet blijven bij de LPO-verhogingen van 1,93% in januari en 3,13% in juli dit jaar. Geen aanvulling tot de door ons gevraagde 10,15% dus. Werkgevers zijn toch bereid om de reiskostenvergoeding te verhogen naar 21 cent, betaald door gemeenten (en niet uit eigen zak van werknemers, zoals eerder voorgesteld). Maar ook hier pas per 1 januari 2024.
Als de VNG ons dit formeel gaat voorstellen (waarschijnlijk als eindbod), dan gaan de kaderleden daar niet mee akkoord. Hoewel we het afgelopen jaar al zo’n 110 acties hebben gevoerd, moet er dan nog een schep bovenop. Want het is schandalig en niet te bevatten dat er na al die tijd nog altijd geen fatsoenlijk bod van de VNG ligt.
Afgelopen week zijn de onderhandelingen voor de cao 2024 voor de gemeenteambtenaren gestart, want hun cao loopt eind dit jaar af. In veel gemeenten sta jij zij-aan-zij met de collega’s die onder de cao Gemeenten/SGO vallen. De FNV wil dat er voor iedereen een goed akkoord wordt gesloten en vindt dat de cao’s SW en Aan de slag nu aan de beurt zijn. Daarom is aan de inzetbrief cao Gemeenten/SGO een eis toegevoegd (addendum) dat er ook voor onze twee cao’s een bevredigend resultaat moet worden gerealiseerd.
De kaderleden SOB waren blij met deze steun en solidariteit. Maar natuurlijk kan het daarbij niet bij blijven: we moeten ook zelf opnieuw aan de bak om de VNG eindelijk te laten luisteren. We zijn dus druk bezig met het voorbereiden van nieuwe acties. Hou het nieuws in de gaten!