Onderhandelingsresultaat cao Mbo

Loonstijgingen tot 12,7%

Door Redactie 3 juli 2023

Na vijf rondes onderhandelen voor de cao mbo is de FNV er samen met de andere vakbonden en de MBO Raad uitgekomen. Halverwege vorige maand moesten we jou en je collega’s nog laten weten dat de onderhandelingen lastig leken te worden. Nu leiden ze alsnog tot een mooi resultaat.

Wat is er besproken?

Er is vooral aandacht gegeven aan de financiële positie van medewerkers in het mbo. Daarnaast hebben we ook kleine verbeteringen voor startende docenten kunnen vastleggen. Nadat de leden hebben ingestemd gaat de cao in met terugwerkende kracht vanaf 1 juni. De nieuwe einddatum wordt 31 mei 2024.

Stem voor jouw cao

Gemiddeld 10% meer loon

Per 1 juli gaan alle loonschalen structureel € 100,- omhoog en gaat een loonsverhoging van 4,57% in. Op 1 januari komt daar nog een verhoging van 3% overheen. Doordat een deel van de verhoging in centen is in plaats van procenten krijgen de onderste loonschalen er in verhouding het meeste bij. Voor schaal 1 is de loonsverhoging in de komende periode totaal 12,7%. Voor de hoogste loonschaal is de verhoging uiteindelijk 8,8%.

Iedereen die op 1 juli onder de cao mbo werkte krijgt daarnaast een eenmalige uitkering van € 1000,-. Met deze afspraken worden de jeugdlonen afgeschaft voor iedereen vanaf 18 jaar.

Er komt een minimale stagevergoeding. Voor thuiswerken gaat minstens een vergoeding ter hoogte van het fiscaal maximum gelden. Voor 2023 is dat € 2,15 per dag. Heb jij nu een participatiebaan? Dan kan jij voortaan ook carrière maken op de normale – hogere – loonschalen in de cao.

Werken in het mbo

Om nieuwe docenten een zorgvuldige start te kunnen geven in het mbo spreken we af dat hun lesuren omlaag kunnen om ruimte te geven voor inwerkactiviteiten in de eerste twee jaar. Ben je docent? Dan kan jij je 50 uur persoonlijk budget voortaan ook inzetten voor voorbereiding en nazorg.

De afspraak die we al eerder maakten over het stabiliseren van de verhouding tussen LB en LC/LD docenten wordt verlengd. Zowel bonden als de MBO Raad zien het belang in van inclusie en diversiteit bij het aannemen en behouden van medewerkers in het mbo. We hebben daarom ook afgesproken de cao-teksten hierop te gaan nalopen werk te gaan maken van de toegankelijkheid en herkenbaarheid van alle cao-afspraken die we hebben gemaakt.

Regionale gesprekken

Vakbonden en werkgevers gaan samen onderzoeken hoe toekomstbestendig de arbeidsvoorwaarden van het mbo zijn. We vinden het belangrijk dat iedereen in het mbo de vruchten plukt van aantrekkelijk werkgeverschap. Daarom gaan we regionale bijeenkomsten organiseren om van jou en zo veel mogelijk van jouw collega’s in het mbo te horen waar jullie behoefte aan hebben.

Het woord is nu aan jou

Ben je lid van de FNV? Dan kan je tot woensdag 12 juli 12.00 uur stemmen via onderstaande link. Jij bepaalt uiteindelijk samen met de andere leden of het onderhandelingsresultaat wordt omgezet in een nieuwe cao.

Klik hier om te stemmen