Cao-resultaat onderzoekinstellingen

Jouw stem telt!

Door Redactie 7 juli 2023

Op donderdag 6 juli 2023 bereikte de FNV, samen met de andere vakbonden, na intensieve maar constructieve onderhandelingen een onderhandelingsresultaat voor de cao Onderzoekinstellingen. Nu mag jij stemmen en ons laten weten wat je van dit resultaat vindt.

cao-resultaat

Belangrijkste cao-afspraken

Wat is er zoal afgesproken in het cao-resultaat? Hieronder een aantal belangrijke punten:

In totaal stijgen de salarissen structureel met 7,25%. Per 1 september gaan de salarissen met 5% omhoog en per januari met 2,25%. Daarnaast wordt in september een eenmalige, bruto uitkering van €1.500 betaald (naar rato). In de vorige cao was al afgesproken dat de salarissen in januari 2023 stegen met 2%. De cao heeft een looptijd van 12 maanden – tot 30 juni 2024.

Voor de FNV is het belangrijk dat bij structureel werk een vast contract de norm wordt. Daarom wordt in de cao toegevoegd dat in beginsel voor structurele werkzaamheden na afloop van een eerste arbeidsovereenkomst een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd volgt. Verder zijn er betere afspraken gemaakt voor promovendi en het verlengen van hun contract bij zwangerschap.

Verlof wordt losgekoppeld van religie door medewerkers de mogelijkheid te geven om een drietal (christelijke) feestdagen om te ruilen voor andere dagen. Nieuw is dat medewerkers recht hebben op transitieverlof (bij gendertransitie). Verder zijn er veel betere afspraken gemaakt rondom mantelzorgverlof en rouwverlof.

De voorwaarden voor het aanbieden van ‘functiecontracten’ zijn aangescherpt en er zijn maatwerkafspraken mogelijk rondom vervroegd uittreden.

Overige afspraken

Alle afspraken lees je hier terug. Wat niet in het cao-akkoord staat maar wat we wel gaan doen, is onderzoeken of we - via de cao - ook ‘groene’ arbeidsvoorwaarden aan kunnen bieden. Bijvoorbeeld door fiscaal voordelig zonnepanelen of een warmtepomp aan te kunnen schaffen.

Gelet op onze inzetbrief hebben we op vrijwel alle thema’s afspraken kunnen maken. Eerlijk is eerlijk: niet op alle onderwerpen hebben we kunnen afspreken wat we graag wilden. Zo was een verbetering van het generatieplan niet haalbaar en heeft ook een vergoeding van de vakbondscontributie door de werkgevers het niet gehaald.

Toch zijn we over het geheel genomen redelijk tevreden met de afspraken. We realiseren dat de loonsverhoging niet voor iedereen leidt tot volledige behoud van koopkracht, maar gelet op de andere afspraken is wat er nu ligt het maximaal haalbare. We leggen het resultaat daarom met een positief stemadvies aan je voor.

Breng je stem uit

Het woord is nu aan jou. Als lid van de FNV mag je over het cao-resultaat stemmen en ons laten weten wat je van de afspraken vindt. Je kunt stemmen via onderstaande blauwe button. Je hebt tot vrijdag 28 juli 12.00 uur de tijd om je stem uit te brengen. Als een meerderheid van onze leden instemt met het resultaat, is er een nieuwe cao en kan er over worden gegaan tot het uitvoeren van de (salaris)afspraken.

Stem hier

Heb je vragen?

Heb je naar aanleiding van dit nieuwsbericht vragen? Laat het gerust weten. Neem dan contact op met FNV-onderhandelaar Sander Wesdorp (sander.wesdorp@fnv.nl).