Verloop onderhandelingen cao Hbo

Door Redactie 15 juni 2023

Op woensdag 14 juni 2023 zijn er weer gesprekken geweest tussen vakbonden en de Vereniging Hogescholen (VH) over de nieuwe cao hbo. Om tot een akkoord te kunnen komen zijn al eerder werkgroepen uit beide delegaties samengesteld op de belangrijke onderwerpen werkdruk, vitaliteit, contracten en loonruimte.

Stand van zaken

In het overleg van woensdag zijn alle vorderingen met elkaar besproken. De werkgroepen vitaliteit, werkdruk en contracten gaan de komende dagen aan de slag om teksten voor een mogelijk akkoord op hun deelterreinen rond te krijgen. Daarbij letten zij ook op een aantal financiële aspecten.

Loon

Op het gebied van loon zijn we zowel in de werkgroep als samen met beide delegaties nog uitgebreid aan het rekenen. Nu doen we dat nog vooral op basis van de meest recente cijfers van het CPB. De definitieve voorjaarsbrief van het kabinet is er nu nog niet. Een antwoord van het kabinet op de gezamenlijke brief van de onderwijskoepels, de brief van de vakbonden óf op het ultimatum dat de FNV, de AOb en de andere onderwijsbonden hebben gesteld voor primair en voortgezet onderwijs is er op dit moment ook niet.

Vandaar de doorrekeningen, maar die bieden wat ons betreft wel perspectief om met de andere hierboven genoemde onderdelen toch te proberen eind deze maand op 28 of 29 juni tot een akkoord te komen.