Weekstaking Amsterdam maandag van start

Maandag laatste stakingsdag Rotterdam; dinsdag werkonderbreking in Leiden

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 19 februari 2023

Marieke Manschot, FNV Overheid cao onderhandelaar: ‘Het is onbegrijpelijk dat de VNG dit maar voort laat duren en niet serieus op onze cao eisen wenst in te gaan. Daarom gaan we nu weer een week vol nieuwe stakingen in. De actiebereidheid onder onze leden wordt in steeds meer steden alsmaar groter.’

Op Aswoensdag start weekstakingen Den Bosch en Maastricht

Marieke Manschot: ‘Iedereen in het land voelt de hoge inflatie en de hoge werkdruk. ‘Onze cao-eisen zijn duidelijk. Wij eisen onder meer 12% loonsverhoging voor 2023 en ook Automatische Prijscompensatie (APC). De VNG biedt in het laatste loonbod van 14 december slechts een schamele 5% per 1 februari 2023 (en 3% per 1 april 2024). De inflatie is nog steeds extreem hoog en de krapte op de arbeidsmarkt, met daarbij ook de werkdruk, nog steeds zeer groot. Uit het laatste loonbod van de VNG blijkt volstrekt onvoldoende waardering. Evenmin hebben de werkgevers toenadering gezocht op andere belangrijke onderwerpen zoals vitaliteit.’

Op 11 januari liep het ultimatum van FNV Overheid en de overige betrokken bonden voor een nieuwe cao Gemeenten/SGO aan de werkgevers af en inmiddels vinden er in steeds meer steden stakingen en werkonderbrekingen plaats.

Locaties/tijden van alle acties

AMSTERDAM

Maandag 20 februari: start weekstaking

Aftrap/stakingsregistratie van 06.30 uur tot 10.00.uur bij de Stopera, Amstel 1, Amsterdam

Fred Bos, FNV Overheid bestuurder: ‘Deze staking zal voor veel overlast volgen. Onze leden houden de stad liever schoon. Ze zijn trots op hun werk. Maar zij kunnen de boodschappen al maanden lang bijna niet meer betalen. De VNG weigert nog altijd over de brug te komen, dus staken is hun laatste redmiddel.’

LEIDEN

Dinsdag 21 februari: werkonderbreking

Van 11.00 -13.00 uur: demonstratieve bijeenkomst voor het stadhuis, hartje Leiden. Alle collega’s die werkzaam zijn bij de gemeente Leiden zijn uitgenodigd. Aan de wethouder personeel wordt een pamflet overhandigd waarin het college van B&W wordt opgeroepen om onze gerechtvaardigde eisen voor een goede cao te steunen en de VNG op te roepen snel over de brug te komen

DEN BOSCH

Staking van de vuilophaaldienst van de gemeente ’s-Hertogenbosch. De staking heeft ook grote gevolgen voor de omliggende gemeenten Altena, Vught, Heusden, Bernheze en Oisterwijk. Zowel particulier afval als bedrijfsafval zal niet meer worden opgehaald op: 22, 23, 24, 27 en 28 februari.

Aswoensdag 22 februari: start weekstaking

Aftrap om 00.30 uur, Titaniumlaan 1, ’s-Hertogenbosch

Fred Peeters, FNV Overheid bestuurder: ‘De staking zal van het begin af aan voor veel overlast zorgen. Zo zal veel carnavals afval niet worden opgehaald. De afvalinzamelaars geven hiermee het signaal af dat het water hen aan de lippen staat, omdat de kosten van levensonderhoud zo fors zijn gestegen, dat ze nauwelijks meer rond kunnen komen. En dat het nu echt hoog tijd wordt dat er een fikse loonsverhoging wordt doorgevoerd.’

MAASTRICHT

Aswoensdag 22 februari: start weekstaking

Aftrap om 00:01 uur. Bijeenkomst bij Stadsbeheer, Ankerkade 275: ca. 09:00 uur.

Donderdag 23 februari: Bijeenkomst op de Markt van Maastricht: van 14.30 – 16.00 uur (aanwezigheid wethouder Alex Meij, Personeel & Organisatie om 15.00 uur)

Thom Josten, FNV Overheid bestuurder: ‘Onze staking direct na de vastelaovend zal een grote impact hebben op de stad. Daar zijn onze leden zich van bewust. Het liefst werken zij zoals gewoonlijk hard door om Maastricht sjiek en sjoen te houden, want ze zijn enorm trots op hun stad.Toch legt men het werk neer om voor zichzelf op te komen. De inflatie raakt onze leden hard in de portemonnee, dus vragen we met deze staking om waardering én een goed loonbod van de VNG.’

Maandag 20 februari is bovendien de laatste stakingsdag van de zesdaagse staking in Rotterdam.

Belangrijkste cao-eisen

Een cao Gemeenten en een cao SGO met een looptijd van 2 januari 2023 t/m 31 december 2023;

12% Structurele loonsverhoging;

Een automatische prijscompensatie (APC) ter compensatie van toekomstige inflatie, gebaseerd op cpi afgeleid oktober - oktober;

100 euro per maand structurele nominale loonsverhoging;

Indexatie van de in het cao geldende minimumbrutoloon op basis van de contractloonstijging;

Het handhaven van de sociale zekerheid: niet afschaffen van de na-wettelijke werkeloosheidsuitkering en geen versobering van de arbeidsongeschiktheidsregeling door het afschaffen van het derde ziekte jaar;

Een goede verlof & vitaliteitsregeling voor jong en oud.

In totaal werken er ruim 187.000 ambtenaren in de sector Gemeenten/Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (SGO).