Cao-onderhandelingen Kadaster

Uitnodiging online bijeenkomst 21 november

Door Redactie 16 november 2022

Begin november zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao van het Kadaster 2023 gestart. De huidige cao loopt af op 1 januari aanstaande.

Resultaten enquête

In juni hebben de FNV en CNV een enquête gehouden onder de leden en het personeel. De bvK en VVK hebben dat ook gedaan voor hun eigen leden. Uit de enquête kwam naar voren dat loon momenteel voor de respondenten het allerbelangrijkst is. In juni was de inflatie 8,6%.

Inzet vakbonden

De drie vakbonden hebben een gezamenlijke looninzet. Die looninzet behelst koopkrachtbehoud en een lichte verbetering van de koopkracht van €150 bruto. Het koopkrachtbehoud wordt afgeleid van de inflatie, vastgesteld door het CBS voor de maand oktober 2022. Dit inflatiepercentage is in het najaar sterk gestegen (was in juni 8,6%) en is momenteel 14,3%. Deze 14,3%  geldt voor de vakbonden als uitgangspunt bij voor de looninzet voor de onderhandelingen.

Inzet Kadaster en status onderhandelingen

In haar inzetbrief spreekt het Kadaster over een reële en passende loonafspraak. Tijdens de onderhandelingen heeft het Kadaster echter in eerste instantie slechts 2,75% geboden. Later in de onderhandelingen werd een tweede en huidige bod gedaan: maximaal 3% en €500 bruto voor 2023 en 2% voor 2024. Dit tweede bod is gekomen nadat het Kadaster eerst een extra dag buitengewoon verlof voor goede doelen (waarde 0,5%) uit haar eigen inzet heeft geschrapt. Een dergelijk bod vinden de vakbonden verre van passend en reëel.

Na dit bod verwachtte de onderhandelaarster van het Kadaster dat wij zouden gaan bewegen. De vakbonden vinden het verschil echter veel te groot. Ook in vergelijking met andere recent afgesloten cao’s is het bod buitensporig laag en zal dit leiden tot een te groot koopkrachtverlies bij het personeel van het Kadaster.

Vergoedingen

Hiernaast hebben wij natuurlijk ook over een aantal andere zaken gesproken zoals reiskosten, thuiswerkvergoeding, etc. Op deze onderwerpen zijn wij redelijk tot elkaar gekomen.

Bijeenkomst 21 november

Op 28 november worden de onderhandelingen hervat. De vakbonden organiseren voor die datum nog een online informatie- en ophaalsessie voor leden en andere belangstellenden. De FNV, CNV en VVK nodigen jou en je collega’s uit voor deze bijeenkomst op:

• Datum: maandag 21 november
  • Tijd: 15.00 uur
  • Locatie: online via de Teamslink die je in de mail hebt ontvangen

Inzetbrieven

Lees de inzetbrief van de vakbonden en de inzetbrief van werkgever Kadaster. Wij hopen jou op deze bijeenkomst te kunnen verwelkomen. Stuur deze uitnodiging ook door naar je collega’s binnen het Kadaster.