Tweede loopbaanbeleid brandweerlieden

Akkoord bereikt op uitstel

Door Redactie 18 oktober 2022

De vakbonden in het Landelijk Overleg Arbeidsvoorwaarden Veiligheidsregio’s (LOAV) hebben een akkoord bereikt om de uitvoering van het loopbaanplan voor de brandweerlieden te kunnen uitstellen.

Wij weten dat veel brandweerlieden, voor wie het eind van de 20 jaar al over een paar jaar in zicht is, op dit nieuws zitten te wachten. Als FNV zijn wij blij met dit akkoord en dat we hiermee kunnen tegemoetkomen aan de gevoelens van onrust en perspectief bieden voor de komende jaren.

Voor wie?

Het akkoord geldt voor brandweerlieden die in 2006 of later zijn gestart in de bezwarende brandweerfunctie. Deze brandweerlieden hebben een vaste aanstelling maar het werken in de bezwarende functie is volgens de CAR/UWO beperkt tot 20 jaar.

Onderzoek

Samen met de andere bonden hebben wij in 2018 al voorgesteld om de termijn van 20 jaar los te laten. Na een langdurig proces met de Veiligheidsregio’s hebben we afgesproken dat er eerst een onderzoek komt naar de brandweerfunctie.  De brandweerfunctionarissen blijven in hun functie tot de resultaten van het onderzoek bekend zijn en er nieuw beleid is gemaakt. Het onderzoek duurt vier jaar en is in 2026 afgerond.

De brandweerlieden in een bezwarende functie kunnen in ieder geval langer dan twintig jaar in hun functie blijven werken onder de volgende voorwaarden:

Medewerkers in een bezwarende functie kunnen vanaf 15 dienstjaren een verzoek indienen tot uitstel van de maximale termijn van het vervullen van de bezwarende functie van 20 jaar. Het uitstel geldt tot partijen nieuwe afspraken hebben gemaakt over de herziening van hoofdstuk 9a CAR(-UWO) Veiligheidsregio’s en onder de voorwaarden van:

• fysieke en mentale geschiktheid;
  • blijkende uit een positieve uitslag PPMO en
  • - indien daartoe aanleiding bestaat - kan de medewerker ter vaststelling van zijn mentale geschiktheid worden onderworpen aan een medisch onderzoek als bedoeld in artikel 7.12 CAR.
  • de aanwezigheid van een overeengekomen tweede loopbaanplan;
  • indien de medewerker niet over de kwalificaties beschikt om te kunnen starten met de uitvoering van het 2e loopbaanplan, is een ‘voortraject’ nodig om te voldoen aan de startkwalificatie. Voor de uitvoering van activiteiten in dit kader geldt geen uitstel.

Kortom er zijn dus drie belangrijke voorwaarden;

1. je moet een verzoek indienen, dat kan vanaf je 15e dienstjaar;
  2. je moet fysiek en mentaal geschikt zijn;
  3. je moet beschikken over een tweede loopbaanplan. Dat plan hoeft echter nog niet te worden uitgevoerd.

Hoe zit het met de startkwalificatie?

Stel: je hebt in het loopbaanplan een HBO-studie opgenomen. Je moet dan tenminste gekwalificeerd zijn om tot die opleiding te worden toegelaten. In dit geval dus een afgeronde MBO 4-opleiding of HAVO.

Al begonnen aan tweede loopbaanplan?

Voor diegenen die al zijn begonnen met het uitvoeren van hun tweede loopbaanplan en dat willen continueren verandert er in principe niets. Ook als je je loopbaanplan wil gaan uitvoeren en na twintig jaar aan je tweede loopbaan wilt beginnen blijft dat mogelijk zoals geregeld in hoofdstuk 9a van de CAR/UWO Veiligheidsregio’s. De rechten en faciliteiten van hoofdstuk 9a CAR/UWO Veiligheidsregio’s blijven vooralsnog onveranderd.
Het gezamenlijke communiqué van de werkgevers en vakbonden kun je hier lezen bijgevoegd. Lees die zorgvuldig door en vergeet ook niet de voetnoten 1 en 2 onderaan de laatste pagina van het communiqué.