200 miljoen minder voor Dienst Justitiële Inrichtingen

De FNV voorziet grote problemen

Door Redactie 24 augustus 2022

In een langverwacht rapport zegt PricewaterhouseCoopers (PwC) dat Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) 398 miljoen extra nodig heeft om voor de komende 10 jaar de wettelijke en maatschappelijke taken voldoende te kunnen financieren. Maar het kabinet wil niet meer dan 170 miljoen investeren. Dus 200 miljoen bezuinigen!

Kabinet wil bezuinigen

Het nieuws over de noodzaak om meer te investeren in DJI moet het kabinet in paniek hebben gebracht. Vierhonderd miljoen is veel geld! Toen PwC met de aanvankelijke uitkomsten kwam, vroeg de minister pijlsnel om een pakket bezuinigingsmogelijkheden. Terwijl overal in veiligheid wordt geïnvesteerd, bij de politie, bij de Rechterlijke macht, moet er bij DJI honderden miljoenen worden bezuinigd.

Gevolgen voor werkdruk en veiligheid

De gevolgen van zware bezuinigingen zijn groot. Er zijn al jaren personeelstekorten. Er is al jaren een hoge werkdruk. Meerpersoonscellen zorgen voor nog hogere werkdruk bij het personeel. Roosters kunnen niet rondgemaakt worden, lijnen moeten ingetrokken worden, re-integratiebegeleiding is niet op orde. Er zijn cultuurproblemen. Er is sprake van verval en achterstallig onderhoud. Bijna wekelijks zijn er grote incidenten. De populatie is zwaarder geworden. Het personeel voelt zich niet veilig genoeg. PwC heeft op verzoek van de minister een groot aantal hele slechte bezuinigingsopties opgesteld. Ondertussen houdt de minister de kaarten tegen de borst, maar wij vrezen het ergste.

Voorgestelde bezuinigingsmaatregelen

• Mensen die tot 3 maanden celstraf opgelegd krijgen met een enkelband naar huis sturen.
  • Vrijheidsstraffen tot 6 maanden niet ten uitvoer brengen. Bezuiniging: 88 miljoen euro.
  • Alternatieve straffen om capaciteits- en financiële problemen op te lossen.
  • Net zo weinig personeel per gedetineerde als in de rest van Europa (= 730 formatieplaatsen minder).
  • De groepen gedetineerden vergroten.
  • Minder uren buitenlucht, minder nazorg en re-integratie.
  • Minder opleidingen, versoberen arbeidsvoorwaarden personeel.
  • Minder celinspecties en 60% meerpersoonscellen.
  • Alle forensische zorg schrappen bij DJI.
  • Afschaffen regionaal plaatsingsbeleid en gedetineerden concentreren zodat er locaties kunnen sluiten.

Investeringen zijn nodig

De FNV voorziet grote problemen. Wat we nodig hebben is een investering zoals PwC die signaleert. We hebben meer veiligheid, minder werkdruk en meer menselijke maat nodig. Daarom zegt de FNV: schrap die bezuinigingen!

Bijeenkomsten

Begin september gaan we bij inrichtingen 15 bijeenkomsten voor medewerkers organiseren. Alle andere bonden volgen ons hier in. We sluiten acties hierbij niet uit. Hou onze website in de gaten voor informatie over data en tijdstippen. De bezuinigingen moeten van tafel, voor het personeel en de samenleving!