Leden stemmen in met akkoord Voortgezet Onderwijs

Nieuwe cao definitief

Door Redactie 13 juli 2022

89% van de FNV-leden in het Voortgezet Onderwijs (VO) stemt in met het onderhandelaarsakkoord. Ook de leden van de andere bonden reageren positief op de afspraken die gemaakt zijn. Daarmee is de nieuwe cao VO , die na de zomer getekend zal worden, definitief geworden.

De komende weken worden gebruikt om de cao-teksten aan te passen aan het nieuwe akkoord, een overgangsregeling te maken voor de nieuwe ouderschapverlofregeling en antwoord te geven op vragen van leden.

In de nieuwe cao zijn over vijf onderwerpen afspraken gemaakt:

• Een hoger loon
  • Een verbeterde ouderschapsverlofregeling
  • Individuele werkdrukverlaging in de vorm van persoonlijk budget van 40 uur
  • Collectieve werkdrukverlaging met zeggenschap van teams
  • Meer tijd voor studie voor leerkrachten

Meer loon voor lagere loonschalen

De onderhandelaar van de FNV, Gerard Klaassen, is tevreden met de gemaakte afspraken. “Het zijn taaie onderhandelingen gebleken, zoals ik al eerder heb verklaard, maar ik ben blij met het eindresultaat. Een mooie salarisverhoging die, door ook een compensatie in geld af te spreken, voor de lagere loonschalen extra gunstig uitpakt. Ook het feit dat we eindelijk op weg zijn naar meer tijd om het werk te doen zoals dat van je verwacht wordt, stemt positief. We zijn er nog niet, maar werken in het voortgezet onderwijs is er iets aantrekkelijker op geworden, zowel voor het onderwijsgevend (OP) als het onderwijsondersteunend personeel (OOP)“.

Wat moet er nog meer gebeuren?

We willen graag afspraken maken over vergoedingen voor OOP’ers, over de hoeveelheid lessen die iemand geeft, over de doorstroommogelijkheden, over de klassengrootte, de hoeveelheid uren dat een leerkracht les moet geven, en wat daar verder nog bij komt omdat leden ons daarop aanspreken.

Laat het ons weten

Spreek ons dus aan en laat ons weten wat in jouw specifieke situatie wenselijk is. Je kunt je opmerkingen over de huidige en je wensen voor de volgende cao kenbaar maken door een mail te sturen naar: Gerard.klaassen@fnv.nl