Werknemers Havenbedrijf Amsterdam krijgen dit jaar 3% meer loon

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 11 april 2022

Na een reeks pittige onderhandelingen is er tussen vakbonden en werkgever een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe cao. Marcelle Buitendam, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘Naast een loonsverhoging van 3% wordt de cao op een flink aantal punten gemoderniseerd en dat is ook hard nodig.’

In de nieuwe cao zijn, naast de bestaande regelingen, afspraken gemaakt over onder meer ouderschapsverlof bij de geboorte van meerlingen, pleegkinderen en adoptie van meerdere kinderen tegelijk. Ouders krijgen vanaf 1 april 2022 recht op betaald ouderschapsverlof per kind. Ook komt er een zogenoemde regenboogchecklist. Buitendam: ‘Deze nieuwe cao doet daarmee volkomen recht aan de diverse gezinssamenstellingen zoals we deze anno 2022 kennen.’

Centen en procenten

Naast een structurele loonsverhoging van 3% per 1 april 2022 gaan alle lonen op diezelfde datum met 30 euro bruto omhoog. Met name de werknemers in de laagste salarisschalen profiteren daarvan.

Thuiswerkvergoeding en reiskosten

De eerder afgesproken thuiswerkvergoeding van € 2 netto per dag blijft van toepassing. Dit is de maximale fiscale ruimte. Wanneer de belastingdienst deze aanpast, naar boven of naar beneden, past de werkgever deze ook aan. Datzelfde geldt voor de reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer. Daarnaast wordt het maximale aantal kilometers woon-werkverkeer dat wordt vergoed, verhoogd naar 100 kilometer.

Havenbedrijven

Havenbedrijven houden zich onder meer bezig met het beheer van de haven, toezicht op de afhandeling van de scheepvaart en zorgen voor de veiligheid van het scheepvaartverkeer en veiligheid op en rond de kade. Daarnaast ontwikkelt het Havenbedrijf zich ook steeds meer als kennisbedrijf. Bij Havenbedrijf Amsterdam werken 380 mensen.

Looptijd

De cao heeft een looptijd van 1 jaar: van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2023. De leden van de vakbond kunnen tot 15 april 2022, 12.00 uur hun stem uitbrengen.