Eenmalige uitkering en ruim 11% loon erbij voor werknemers Schiphol Group

Partijen praten begin 2023 verder over andere arbeidsvoorwaarden

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 22 december 2022

Vakbonden hebben met Schiphol Nederland BV (Schiphol Group) een onderhandelingsresultaat bereikt voor de ruim 2300 werknemers die onder de cao vallen. Er zijn alleen afspraken gemaakt over beloning in geld. De partijen praten begin 2023 verder over andere zaken, zoals reiskosten, duurzaamheid en verschillende soorten diensten.

Marcelle Buitendam, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘Voor ons was het belangrijk om de werknemers in deze tijd snel duidelijkheid te geven over een loonsverhoging. We zijn blij dat dat gelukt is.’

De werknemers kunnen naast een loonsverhoging en een éénmalige uitkering ook rekenen op een hogere eindejaarsuitkering. Buitendam: ‘We kunnen nu spreken van een echte 13e maand.’

Afspraken

De lonen gaan op 1 april 2023 met 8% omhoog en op 1 januari 2024 nog eens met 3,25%. Werknemers die op 15 december 2022 onder de cao vallen ontvangen een eenmalige uitkering van 2000 euro bruto op basis van een fulltime dienstverband en afhankelijk van de duur van het dienstverband. Verder wordt de eindejaarsuitkering met 1,58% verhoogd naar 8,33%.

Uitzendkrachten

Uitzendkrachten ontvangen ook de eenmalige uitkering van € 2000 naar rato. Zij ontvangen een bedrag berekend op basis van het gemiddelde verdiende salaris over de maanden oktober t/m december 2022. Buitendam: ‘Steeds vaker zien we dat de inlenersbeloning niet goed wordt toegepast. Door deze nu met nadruk te verwerken hopen we in de toekomst miscommunicatie onder uitzendbureaus te voorkomen.’

Minimumloon 14 euro

Vanaf 1 januari 2023 gaat het minimumloon naar 14 euro per uur.

Schiphol Group

Bij Schiphol Group werken ruim 2300 mensen. Ze zijn verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de hele luchthaven en zorgen onder meer voor de veiligheid. De cao heeft een looptijd van 1,5 jaar en gaat in op 1 april 2023.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.