Jouw input voor de cao Voortgezet onderwijs telt

Vul de enquête in

Door Redactie 20 januari 2022

Je zult de komende periode op meerdere momenten wat horen over het verloop van het onderhandelingstraject over een nieuwe cao voor het voortgezet onderwijs. We staan aan de vooravond van dat proces.

Geef je mening

Jouw input telt

Als gezamenlijke bonden (FNV O&O, AOb, CNV Onderwijs en FvOv) willen we graag jouw input meenemen in de onderhandelingen. Dat doe je door verderop in dit nieuwsbericht op de blauwe button te klikken en de enquête in te vullen.

Wat eraan vooraf is gegaan

In het kader van een zogenaamd flankerend traject is er in het afgelopen jaar door leraren, onderwijsondersteuners, directieleden en bestuurders gesproken over de manier waarop de werkdruk zou kunnen worden verminderd. Er is door hen ook nagedacht over een modernisering van de arbeidsverhoudingen en aanpassing van het taakbeleid.

In december 2021 hebben de vier regionale werkgroepen een terugkoppeling van deze gesprekken gegeven. Vaak ging het om een versterking van de dialoog in de school, een focus op de kerntaken van de school, een beter loon, een grotere autonomie van de werknemer, een verlaging van de klassengrootte en verlaging van het aantal lessen.

Wat er beschikbaar is

Voor een deel betreft dit zaken waarvoor ook geld en maatregelen vanuit Den Haag nodig zijn. Op dit moment weten we nog niet of en hoeveel geld er voor het voortgezet onderwijs beschikbaar komt vanuit het coalitieakkoord. Om een goed overzicht te krijgen van jouw wensen, vragen we je je uit te spreken over de urgentie van onderstaande thema’s.

Wat er te doen is

Deze ideeën nemen we, naast natuurlijk een verbetering van het loon voor OOP en OP, mee in de onderhandelingen voor een nieuwe cao. Hierbij vragen we jou aan te geven welke thema’s jij het belangrijkst vindt, voor jezelf, voor het lesgevende of ondersteunende werk, of voor het onderwijs in het algemeen. Deze enquête kan tot en met 3 februari worden ingevuld. Over de uitkomsten ontvang je bericht.

Vul de enquête in