Werknemers Havenbedrijven gaan er ruim 5,5% op vooruit in nieuwe cao

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 11 januari 2022

Een flinke salarisverhoging, en voor de derde keer een eenmalige uitkering. Dat is afgesproken tussen vakbonden en het Havenbedrijf Rotterdam voor de nieuwe cao. Marcelle Buitendam, bestuurder FNV Overheid: ‘We hebben er flink voor moeten knokken, en werknemers hebben een aantal keer een publieksvriendelijke actie gehouden. Met succes, want de werkgever kwam uiteindelijk met een fatsoenlijk bod over de brug.’

De lonen worden op 1 januari 2022 structureel met 3% verhoogd en op 1 juli 2022 met nog eens 2,5%. Buitendam: ‘Dit is een goede koopkrachtverbetering voor alle werknemers die vallen onder de cao van Havenbedrijf Rotterdam.’

Eenmalige uitkering

Bovenop de koopkrachtverbetering krijgen werknemers op 1 januari 2022 een eenmalige uitkering van € 1.000 bruto. Werknemers die in deeltijd werken ontvangen deze naar rato van het dienstverband. Binnen de looptijd van de vorige cao kregen werknemers in 2020 al een keer € 300 en € 150 euro netto uitgekeerd.

Verlof en hybride werken

Het aantal uren vakantieverlof dat verkocht mag worden wordt verhoogd van 104 naar 144 uur per jaar. Daarnaast komt er een plan om verlofstuwmeren te voorkomen en de huidige op te lossen. Buitendam: ‘Ook gaan we aan de slag met hybride werken, meer diversiteit en eerder stoppen met werken. Op die vlakken kan het Havenbedrijf nog een flinke moderniseringsslag maken.’

Cao Havenbedrijf Rotterdam leidend

Nederland heeft een aantal havenbedrijven die de cao van Havenbedrijf Rotterdam volgen. De werknemers van de havenbedrijven in Groningen en Zeeland kunnen daarom ook rekenen op bovenstaande afspraken.

Havenbedrijven

Havenbedrijven houden zich onder meer bezig met het beheer van de haven, toezicht op de afhandeling van de scheepvaart en zorgen voor de veiligheid van het scheepvaartverkeer en veiligheid op en rond de kade. Daarnaast ontwikkelt het Havenbedrijf zich ook steeds meer als kennisbedrijf. Bij Havenbedrijf Rotterdam werken 1270 mensen, en bij de Havenbedrijven in Groningen en Zeeland zo’n 730.

De nieuwe cao gaat, met terugwerkende kracht, in op 1 juli 2021 en heeft een looptijd van 2 jaar.