Onderhandelingsresultaat cao Loodswezen

Breng nu je stem uit

Door Redactie 17 december 2021

Na intensieve onderhandelingsrondes bij het NLBV, het Nederlands Loodswezen leggen de vakbonden, waaronder de FNV, het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao voor aan jou. Er is hard aan de onderhandelingen getrokken. Je kunt nu stemmen over het onderhandelingsresultaat.

Brief met pen en stempel

Minimaal 14 euro

We hebben afgesproken dat iedere werknemer minimaal 14 euro verdient. Daarnaast zijn er mooie afspraken gemaakt over duurzame inzetbaarheid.

Belangrijkste afspraken

•  Looptijd twee jaar 2022-2023.
  • De salarissen worden als volgt verhoogd.
    • Per 1 januari 2022 2,22% loonsverhoging. Dit is gelijk aan de loonsverhoging van de loodsen.
    • Per 1 juli 2022 € 30,- per trede in de salaristabel.
    • Per 1 januari 2023 2,5% als minimumgarantie van de verhoging. Als de loonontwikkeling in de arbeidsmarkt gemiddeld hoger is dan geldt dat hogere percentage.
    • Per 1 januari 2023 een eenmalige uitkering van €250,- bruto.

Andere onderwerpen

• Het forfait landelijke pool wordt verhoogd van €18,- naar € 19,76. Een verhoging van bijna 10%. Deze regeling geldt tot en met 2029 en het betreft een afspraak met de Belastingdienst.
  • De thuiswerkvergoeding blijft op €2,- per dag en de vergoeding voor het inrichten en in stand houden van de thuiswerkplek is €500,- per 5 jaar. Beide bedragen worden geïndexeerd op het moment dat de belastingdienst de bedragen verhoogt.
  • De reiskostenvergoeding woon-werk (€0,19 per kilometer) wordt aangepast op het moment dat de belastingdienst het fiscale tarief verhoogt.

Redelijk resultaat

Marcelle Buitendam, FNV-bestuurder Loodswezen, is redelijk tevreden over het resultaat. “We hebben een lastig jaar gehad en we hebben met elkaar een mooie transitie doorgemaakt, die we graag beloond hadden gezien. Voor 2021 is de inflatie redelijk gedekt, maar volgend jaar zitten we opnieuw rond de tafel met de werkgever om de loonsverhoging van 2023 te bespreken. Er is namelijk een bodem afgesproken van 2,5 procent.”

Tot het uiterste gegaan

Marcelle: “Het is een boeiende set afspraken geworden waarin we tot het uiterste zijn gegaan. We kwamen van ver, het duurde even voordat we elkaar over het loon konden vinden.”

​Lees het onderhandelingsresultaat

Vaste kadergroep

Dit resultaat was nooit tot stand gekomen zonder de vaste kadergroep van het Loodswezen. Zij komen elke 1e dinsdag van de maand online bijeen. Ook eens aansluiten? Neem dan eens contact op met de tweede onderhandelaar Gert Jan van het Loodswezen of Marcelle Buitendam via marcelle.buitendam@fnv.nl

Extra ledenraadpleging

Op maandag 20 december 2021 om 13.00 uur wordt een extra ledenraadpleging over het resultaat georganiseerd. Klik hier om deel te nemen aan de vergadering

Breng je stem uit

Je kunt tot en met 23 december 12.00 uur je stem uitbrengen over dit onderhandelingsresultaat.

Breng je stem uit