Actievoerende zwemonderwijzers staan in leeg zwembad in Oss

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 08 december 2021

Zwemonderwijzers voeren donderdag 9 december in een leeggelopen zwembad in Oss actie voor een fatsoenlijke cao.

Het lege zwembad staat symbool voor het grote personeelstekort in de branche en het feit dat de werkgeversorganisatie niet wil onderhandelen over een nieuwe cao die geldt voor de medewerkers in ruim 660 zwembaden. Naast een aantal zwemonderwijzers is ook Anique, het standbeeld voor De Onmisbaren dat door Nederland reist, aanwezig.

Petitie

De actie in Oss is tevens het startsein voor de petitie ‘ik teken voor één goede cao in de zwembaden’. Er zijn nu vier verschillende cao’s voor werknemers van de 1900 zwembaden in Nederland. De FNV roept al langer om één cao. Ingrid Koppelman, bestuurder FNV Sport en Bewegen: ‘Er zijn nu te grote verschillen tussen de cao’s. En waar de ene werkgever wel duidelijk waardering laat zien aan zijn werknemers, zoals bij de onlangs afgesloten cao voor de sport- en natuursector,  geeft de andere werkgever niet thuis.

Vastgelopen onderhandelingen

De werkgeversorganisatie voor werknemers die vallen onder de cao Zwembaden heeft bij de start van de onderhandelingen laten weten dat ze komend jaar geen enkele loonsverhoging geeft en dat haar werknemers ook niet hoeven te rekenen op verbetering van hun pensioen. Koppelman: ‘De werkgever zet de deur dus volledig op slot. Dat is onacceptabel. Een loonsverhoging voor deze zwembadmedewerkers is geen luxe, het is bittere noodzaak. De meeste zwembadmedewerkers kunnen niet fatsoenlijk rondkomen en dat terwijl het vak van bijvoorbeeld zwemonderwijzer onmisbaar is voor onze samenleving.’

Werkgeluk onder druk

Frannie Verwaal, FNV lid en zelf al jaren zwemonderwijzer: ‘We werken in commerciële zwembaden, maar de werkgevers zeggen dat er geen geld is. En ja, we doen dit werk met veel plezier, maar ons werkgeluk staat momenteel zwaar onder druk en steeds meer zwemonderwijzers stoppen omdat ze geen enkele waardering krijgen en het werk wel steeds zwaarder wordt.’

Lage lonen

De FNV vraagt al geruime tijd aandacht voor het grote personeelstekort in de zwembaden en het gebrek aan waardering. In november bleek, uit de jaarlijkse enquête onder werknemers in de sportsector, dat meer dan de helft van de mensen die in een zwembad werken niet genoeg verdienen om fatsoenlijk rond te komen.