Eindbod voor de cao Rijk 2021

Door Redactie 14 oktober 2021

De onderhandelingen aan de cao-tafel van het Rijk zijn op 13 oktober 2021 tot een resultaat gekomen. FNV en de andere vakbonden hebben lang overlegd. Over de inhoudelijke onderwerpen, zoals hybride werken en de introductie van de periodieke VOG bestaat overeenstemming tussen bonden en werkgever.

eindbod voor de cao Rijk 2021

Loon

Op het loon is er een flink verschil tussen wat de werkgever tijdens de looptijd kan bieden en de eisen van de FNV. Daarom kunnen we niet anders dan dat beschouwen als een eindbod.

Hoofdpunten cao Rijk

• 2 procent loonsverhoging per 1 juli 2021
  • Eenmalige uitkering van €300,- in december
  • Eenmalige en structurele thuiswerkvergoeding
  • Schoonmakers volledig in het loongebouw Rijk
  • Extra bedrag voor medewerkers in onregelmatige dienst

Ledenraadpleging

FNV-leden ontvingen op 14 oktober een (digitale) ledenbrief. Daarin wordt het hele verhaal toegelicht. Natuurlijk kunnen zij dan ook hun stem laten horen. Er kan gestemd worden tot 28 oktober. Op maandag 1 november 2021 geven werkgever en vakbonden aan wat de achterban van dit resultaat vindt.

Eindelijk een resultaat - maar helaas een eindbod

Marco Ouwehand, bestuurder FNV Overheid: ‘Er is een resultaat. Eindelijk! De inhoudelijke afspraken zijn goed. Alle verslechteringen die de werkgever in juni voorstelde zijn van tafel gehaald. Ook de PAS-regeling blijft in de huidige vorm in stand. De salarisverhoging vinden we niet voldoende als we kijken naar de koopkrachtplaatjes. Daarom kan het niet anders zijn dan een eindbod. Tot dit punt zijn we gekomen aan de onderhandelingstafel. De FNV-leden hebben het laatste woord.’