Cao Gemeenten: we zijn er nog niet

Door Redactie 15 oktober 2021

Meer dan 22.000 gemeenteambtenaren hebben een duidelijk signaal afgegeven ontevreden te zijn over de cao-inzet van de VNG en de WSGO. Lees hieronder wat er allemaal is gebeurd en wat er nog gaat komen.

Cao

Er is veel gebeurd

Vanaf 6 april 2021 zijn er digitale bijeenkomsten in het land georganiseerd, is het statement met onze oproep aan VNG om tegemoet te komen aan onze eisen meer dan 17.000 keer ondertekend en waren er ruim 4.000 deelnemers bij de online demonstratie op 16 september 2021 op de stoep van het VNG kantoor in Den Haag. Op 12 oktober 2021 hebben de medewerkers van de buitendiensten van de gemeente Amsterdam een succesvolle werkonderbreking gehouden om de eisen kracht bij te zetten. Kijk hieronder naar de terugblik.

We halen het ultimatum nog niet van tafel

De VNG en de WSGO hebben uiteindelijk, net voor het aflopen van het ultimatum, een nieuw bod gedaan. Dit bod is op woensdag 13 oktober 2021 besproken met de landelijke kadergroepen van FNV Overheid, CNV Overheid en CMHF. Na lang beraad hebben de kadergroepen de onderhandelingsdelegatie van de gezamenlijke bonden de ruimte gegeven om te praten om af te tasten wat er in het vat zit.

Maar we zijn er nog niet! In overleg met het kader is besloten dat we het ultimatum nog niet van tafel halen en dat we dus doorgaan met de voorbereidingen van collectieve acties. Mocht het zo zijn dat de gesprekken onverhoopt op niets uitlopen dan zullen we de acties voortzetten. Daarbij is jouw inzet van belang: kijk wat je samen met jouw collega’s binnen jouw organisatie kunt doen en laat het ons weten. Via de nieuwsbrief en actiewebsite houden we je op de hoogte van de onderhandelingen.