Stuur mee in het ABP pensioenfonds

Stel je verkiesbaar voor de FNV kieslijst van het Verantwoordingsorgaan

Door Redactie 01 september 2021

Of je nu pensioenpremies betaalt via je loon of als je al een ABP-pensioen hebt, je hebt met het ABP te maken. Het ABP voert de pensioenregelingen uit, gaat invulling geven aan het nieuwe pensioenstelsel en besluit over de beleggingsstrategie. De RVU-regelingen, vervroegd pensioen voor zware beroepen, de hoogte van pensioenpremies en beleggen in duurzame bedrijven, het is ingewikkelde materie.

Portemonnee

Stel je kandidaat

Toch zin om hierover mee te praten en mee te denken? Stel je dan uiterlijk 27 september 2021 kandidaat voor de FNV-lijst van het ABP Verantwoordingsorgaan (VO) en mail je motivatiebrief en cv (in pdf) naar verkiezingvoabp@fnv.nl.

Wat doet het VO?

Het ABP-bestuur, bestaande uit uitvoerende bestuurders en bestuursleden vanuit werkgevers en werknemers, legt verantwoording af aan het (VO).Ook oordeelt het VO over bestuursbesluiten en geeft gevraagd of ongevraagd advies aan het ABP-bestuur. Meer info over het VO vind je hier.

Taken VO-lid

Het Verantwoordingsorgaan vergadert 10 à 12 keer per jaar. Het is vrijwilligerswerk, maar de onkosten worden vergoed volgens de FNV onkostenvergoeding regeling. In cao’s is afgesproken dat een VO-lid met een dienstverband voor deze dagen is vrijgemaakt. Het kost dus geen inkomen of vakantiedagen. Als VO-lid stuur je zo mee aan het ABP.

Aanmelden als kandidaat

Het ABP houdt om de vier jaar verkiezingen voor het VO, welke bestaat uit 48 leden. Daarvan worden via de verkiezing 32 leden gekozen: 18 actieve deelnemers en 14 gepensioneerden. De 3,1 miljoen ABP stemgerechtigden, -actieve deelnemers én zij die al met pensioen zijn-, kunnen in april 2022 stemmen op kandidaten die op de kieslijst staan. Heb je als actieve deelnemer of gepensioneerde belangstelling, meld je dan hier aan voor de FNV kieslijst. Vergeet niet om na aanmelding je motivatiebrief en cv (in pdf) te mailen naar verkiezingvoabp@fnv.nl. Aanmelden kan tot uiterlijk 27 september.

De selectie

In oktober en november 2021 vindt de selectie van kandidaten plaats door een selectiecommissie. Op 22, 25 en 29 oktober en 1 november zijn gesprekken gepland met kandidaten. Een kennistoets kan mogelijk onderdeel zijn van de kandidaatsprocedure. De kandidaten moeten lid zijn van de FNV en passen in het FNV functieprofiel VO ABP.

Algemene informatie over de verkiezingen en het functieprofiel dat ABP stelt voor kandidaten, vind je hier en in bovenstaande link naar de pdf.

Contact binnen de FNV

Wil meer informatie of heb je vragen over de FNV procedure, neem dan contact op via verkiezingvoabp@fnv.nl.