Korting vaste TOD bij spaarverlof? Onterecht zegt de FNV

Door Redactie 14 juli 2021

Als je als rijksambtenaar 55 jaar bent en daarvoor minimaal vijf jaar een TOD (Toelage Onregelmatige Dienst) ontving, dan heb je vanaf 55 jaar recht op de vaste TOD. Even geleden kwam de FNV erachter dat P-direkt de vaste TOD vermindert als je spaarverlof opneemt!

TOD

Korting ook op andere vaste toelagen bij spaarverlof

Volgens de werkgever is het juist om deze korting toe te passen omdat spaarverlof kopen en verkopen evenveel kost: salaris plus 16,37 procent IKB (Individueel Keuze Budget). De werkgever blijkt die korting ook toe te passen bij alle andere (vaste) toelagen waar medewerkers recht op hebben.

Wat wil de FNV?

Wij zijn het niet eens met de werkgever. De cao vermeldt inderdaad de kosten voor het kopen van spaarverlof, maar in dezelfde cao staat ook uitgelegd waar een vaste TOD voor bedoeld is en in welke gevallen je daarvan af kan wijken.

Wij willen dat mensen die de vaste TOD ontvangen, deze toelage ook ontvangen als zij spaarverlof opnemen. Wij vinden het niet terecht dat mensen die de vaste toelage krijgen er in inkomen op achteruitgaan als zij verlof opnemen. In de cao hebben wij deze korting niet afgesproken. Vast is voor ons ook echt vast.

Arbitrage- en adviescommissie (AAC)

Wij hebben de werkgever gevraagd om de korting op de vaste TOD bij het opnemen van spaarverlof niet meer toe te passen. De werkgever wil echter de huidige werkwijze niet aanpassen. We zijn er in het overleg dus niet uitgekomen. Daarom gaan wij naar de AAC. Zij gaan hierover advies uitbrengen aan de werkgever Rijk, de FNV en de overige bonden. We hopen daarmee verder te komen.

Door de zomervakantie kan het AAC niet op korte termijn bij elkaar komen. De verwachting is dat zij begin oktober een uitspraak doen.