Petitie aangeboden voor een betere cao Provincies

Door Redactie 2 juli 2021

Op maandag 14 juni hebben de vakbonden (FNV, CNV, AVV en CHMF) aan de voorzitter van de werkgeversdelegatie, gedeputeerde Jan Markink, een petitie aangeboden voor een betere cao Provincies. Deze petitie was ondertekend door 2.043 medewerkers binnen de provinciale sector. Hiermee gaf zo’n 20% van de provinciale ambtenaren en cao-volgers aan dat ze de inzet van de vakbonden steunden.

Weinig schot in de zaak

Na zes overlegrondes en evenzo veel maanden onderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers, bleek dat er weinig schot in de zaak zat. Er waren nog grote verschillen tussen beide partijen, maar de vakbonden hadden het gevoel dat aan werkgeverszijde weinig bereidheid was om de bonden tegemoet te komen. De vakbonden hebben dan ook het overleg in maart geschorst.

Achterban geraadpleegd

Vervolgens hebben de bonden hun achterban geraadpleegd over de ontstane situatie. De werknemers gaven aan dat ze nog steeds achter de inzet van de bonden staan, namelijk een fatsoenlijk salaris, een thuiswerkvergoeding die de onkosten dekt, een beleid dat erop gericht is om medewerkers de middelen te geven om daadwerkelijk verlofdagen te sparen of eerder te stoppen met werken.

We willen meer

We willen natuurlijk veel meer, teveel om op te noemen: betaald ouderschapsverlof, en aanvulling geboorteverlof tot 100 procent, ophogen van het minimum uurloon zodat er geen enkele werknemer binnen de provincie onder de €14,- zal verdienen. Daarnaast willen we een aantal instrumenten zoals het POB, het Goede gesprek en Boter bij de vis optimaliseren.

Aangeboden petitie heeft effect gehad

Met de aangeboden petitie wilden de bonden aan de werkgever duidelijk maken dat een groot deel van de werknemers hen steunt. De bonden hebben de werkgevers gevraagd de onderhandelingen met een serieuze inzet te herstarten. Bij het aanbieden van de petitie herhaalde Sengül Sözen namens de bonden de inzet van de bonden voor de nieuwe provinciale cao (zie foto). Gedeputeerde Jan Markink gaf aan dat de intentie is om een nieuwe cao af te sluiten en dat hij verwachte dat de onderhandelingen binnen korte tijd weer verder kunnen gaan.

De petitie heeft effect gehad, we gaan de onderhandelingen oppakken. We hebben 9 en 10 juli gepland voor de onderhandelingen cao Provincies.

Voor verdere informatie:
FNV: sengul.sozen@fnv.nl