Nieuwe cao mbo biedt meer carrièrekansen voor leerkrachten

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 29 juni 2021

De afspraken in de nieuwe cao voor mbo-scholen moeten een einde maken aan het steeds lager inschalen van leerkrachten en de carrièrekansen verhogen. Veel leerkrachten raken na een paar jaar gedesillusioneerd omdat er ‘voor de klas’ te weinig carrièremogelijkheden zijn.

Bernard Koekoek, bestuurder FNV Onderwijs & Onderzoek: ‘Met de nieuwe cao kunnen meer leraren doorstromen naar een hogere salarisschaal. Daarmee is de eerste stap om downgrading tegen te gaan gezet en maken we duidelijk dat werken voor de klas belangrijk is.’

Loonsverhoging

In de cao is ook een structurele loonsverhoging van 1,6% per 1 juli 2021 afgesproken en krijgt elke werknemer die op die datum in dienst is een eenmalige uitkering van 500 euro bruto op basis van fulltime dienstverband. Koekoek: ‘Met de 1,6% benutten we het hele bedrag dat het demissionair kabinet voor 2021 voor salarisverhoging beschikbaar heeft gesteld.’

Actie ministerie nodig

Om een loopbaan in het mbo echt aantrekkelijk te maken is actie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) nodig. In 2008 heeft het ministerie voor mbo-scholen in de Randstad de Randstadregeling in het leven geroepen. Hierdoor kunnen er meer leraren doorstromen naar hogere loonschalen. De sociale partners willen dat dat nu ook voor de rest van het land gaat gelden. Bonden en werkgevers gaan hierover in gesprek met OCW.

Korte looptijd

De cao heeft een looptijd van 15 mei 2021 tot 1 december 2021. FNV Overheid heeft bewust voor deze korte looptijd gekozen. Er liggen grote vraagstukken zoals verhoging van het minimumloon en het verminderen van werkdruk. Koekoek: ‘We hebben meer tijd nodig om daarover goede afspraken te maken. Dat komt nu in de volgende cao, we wilden de werknemers in het mbo niet nog langer op een nieuwe cao laten wachten.’

Bijna 60.000 medewerkers

Onder de cao mbo vallen bijna 60.000 werknemers. Leden van de vakbond kunnen tot 9 juli, 12.00 uur hun stem uitbrengen.