Onderzoek en regeling chroom-6 bij Defensie

Bekijk hier de resultaten

Door Redactie 31 mei 2021

Op 31 mei 2021 heeft het RIVM de resultaten bekend gemaakt van het onderzoek naar chroom-6 bij Defensie. Wij brengen je graag op de hoogte van de resultaten.

In 2018 concludeerde het RIVM al dat op de POMS-locaties (vijf locaties waar opslag en onderhoud aan Amerikaans defensiematerieel plaatsvond) medewerkers aan chroom-6 in verven zijn blootgesteld en daar mogelijk ziek van zijn geworden. De afgelopen periode heeft het RIVM onderzoek gedaan naar mogelijke blootstelling aan chroom-6 op alle andere defensielocaties.

Conclusies onderzoek chroom-6

Ook deze keer logen de conclusies van het RIVM er niet om. In de onderzochte periode (1970 tot 2015) kunnen (oud-)medewerkers door de hele defensie-organisatie heen in aanraking zijn gekomen met chroom-6. Omdat er onvoldoende beschermende maatregelen zijn genomen, kunnen (oud-)medewerkers daarvan ziek zijn geworden. Dat kunnen mensen zijn die zelf onderhoudswerk aan legermaterieel deden, maar ook mensen die regelmatig in de werkplaatsen kwamen, zoals leidinggevenden en schoonmakers.

Voor FNV Overheid komt dit helaas niet als een verrassing. Vergelijkbare werkzaamheden en arbeidsomstandigheden zoals die eerder bij de POMS (Prepositioned Organizational Materiel Storage) waren onderzocht, kwamen namelijk op veel plekken binnen Defensie voor, zoals bij onderhoudslocaties.

Regeling uitkering chroom-6

FNV Overheid vindt dat (oud-)medewerkers die ziek zijn geworden door het werken met chroom-6 snel en eenvoudig een uitkering moeten krijgen als tegemoetkoming in de schade. Zij moeten daarvoor niet eerst een lastige schadeclaimprocedure doorlopen. Met dit uitgangspunt waren de bonden in 2018 al met Defensie een uitkeringsregeling overeengekomen voor de (oud-)medewerkers bij de POMS.

Defensie en de bonden hebben deze uitkeringsregeling nu uitgebreid naar alle (oud-)medewerkers van Defensie die ziek zijn geworden door het werken met chroom-6. Iemand die een aandoening heeft die op de lijst van het RIVM staat en in voldoende mate is blootgesteld aan chroom-6, kan aanspraak maken op een uitkering. Ook nabestaanden die voldoen aan de voorwaarden hebben recht op een uitkering.

Meer informatie over het RIVM-onderzoek kun je vinden op de website van het RIVM.

De uitkeringsregeling kun je hier vinden.

Heb je vragen, dan kun je terecht bij ons contactcentrum: 088 368 0368.

Indienen aanvraag

Wanneer je een aanvraag wilt indienen voor de uitkering van chroom-6, neem dan voor ondersteuning contact op met het CAOP via onderstaande gegevens.

• Telefoon: 070 376 54 76 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur)
  • Postadres:CAOP/Ondersteuningsteam C6&CARC, Postbus 556, 2501 CN Den Haag

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.