Nog geen nieuwe cao Netwerkbedrijven

Leden wijzen eindbod af

Door Redactie 20 mei 2021

Eind april werd door de werkgevers een eindbod neergelegd voor de nieuwe cao Netwerkbedrijven. 76.70% van de FNV-leden heeft tegen dit eindbod gestemd.

Man die papier leest

Niet tevreden over loonsverhoging

Onze leden zijn niet tevreden over de geboden loonsverhoging binnen de looptijd (20 maanden) van de nieuwe cao.  De werkgevers boden in het eindbod een structurele loonsverhoging per 1-1-2022 van 1,5%.

Koopkrachtverlies

Een loonbod van 1,5% voor 20 maanden is omgerekend 0,9% voor 12 maanden wat leidt tot koopkrachtverlies als je kijkt naar de te verwachten inflatie in 2021 (nu gemiddeld 1,8%).

Mening van niet-leden

De FNV heeft ook niet-leden die vanzelfsprekend geen stemrecht hebben, gevraagd een mening te geven over het eindbod van de werkgevers. Het percentage ‘tegenstemmers’ onder niet-leden ligt nog hoger. Ook voor deze medewerkers was de loonontwikkeling voor de looptijd van een nieuwe cao doorslaggevend.

CNV-leden stemmen wel in

Leden van CNV Publieke diensten stemden wel voor het eindbod. Vooralsnog heeft CNV besloten ook niet te tekenen om zo alle partijen bij elkaar te houden.

En nu?

Begin juni komen we weer samen met de werkgevers om te kijken of het nog mogelijk is om gezamenlijk een cao af te spreken. Voor die tijd gaan wij in gesprek met onze leden om in kaart te krijgen wát er moet wijzigen in het eindbod om wél akkoord te kunnen gaan. Maar ook om te inventariseren wat we kunnen doen met de leden die aangaven (64%) in beweging te willen komen als we er niet uit komen.

Geldigheid cao

De cao liep af op 30 april 2021, maar blijft net als de Vitaliteitsregeling ongewijzigd en van kracht totdat er nieuwe afspraken zijn gemaakt. Dat geldt ook voor handhaven van de bovenwettelijke WW en de reparatie van het 3e WW-jaar. Het Sectoraal Sociaal Plan eindigde wel is per 1 mei 2021. Dat betekent dat we op dit moment geen sociaal plan hebben.