Leden vakbonden akkoord met cao gemeente Amsterdam

Ingangsdatum is 1 juli 2021

Door Redactie 12 mei 2021

De afgelopen weken hebben de leden van de vakbonden hun stem uit kunnen brengen over het principeakkoord voor de cao van de gemeente Amsterdam. De leden van alle onderhandelende bonden hebben in grote meerderheid ingestemd met dit akkoord. Dat betekent dat de overeengekomen wijzigingen in de cao definitief kunnen ingaan op 1 juli 2021.

Cao vervangt rechtspositieregeling

Sinds 1 januari 2020 is de rechtspositie van de gemeenteambtenaren genormaliseerd. Dat wil zeggen dat het normale arbeidsrecht voor hen van toepassing is geworden. Om deze reden is de Nieuwe Rechtspositieregeling Gemeente Amsterdam (NRGA) vervallen en vervangen door de cao Amsterdam. Amsterdam volgt in grote lijnen de landelijke cao Gemeenten, maar wijkt hier op onderdelen vanaf. Dit is vastgelegd in de cao Amsterdam.

Inhoud akkoord

Het nu gesloten principeakkoord gaat over deze afwijkingen. Een aantal andere zaken – zoals bijvoorbeeld salarisontwikkeling, thuiswerken en vitaliteitsbeleid in de sector gemeenten – wordt besproken op de landelijke tafel voor de cao Gemeenten. Het overleg hierover is onlangs vastgelopen. Houd hierover onze website en Facebookpagina in de gaten.

De onderhandelaars van de vakbonden zijn blij met de grote steun voor het akkoord. En gaan er van uit dat binnenkort ook de gemeente formeel kan instemmen met de gemaakte afspraken zodat deze op 1 juli daadwerkelijk in werking treden.