Cao-overleg provincies opgeschort

Weinig beweging vanuit werkgever

Door Redactie 15 maart 2021

Donderdag 11 maart heeft FNV Overheid samen met de andere bonden het overleg voor een nieuwe cao Provinciale sector opgeschort.

Onderwerpen nieuwe cao

Een half jaar lang is er onderhandeld over een nieuwe cao. Centrale onderwerpen waren:

• Structurele loonsverhoging in procenten en centen.
  • Duurzame inzetbaarheid waarbij de nadruk lag op belangrijke thema’s als:
    • de uitwerking van het Pensioenakkoord
    • verlofsparen tot 100 weken
    • het eerder kunnen stoppen met werken

Ook wilden de bonden in de cao 2021 concrete afspraken maken rondom thuiswerkvergoeding, thuiswerkbudget en beleid voor hybride werken.

Weinig beweging werkgever

Na meerdere onderhandelingsrondes hebben de bonden moeten constateren dat de beweging van de werkgever op alle onderwerpen marginaal was. Het loonbod vanuit de werkgever van 0.6% is ver onder de inflatiecorrectie. Ook op het gebied van duurzame inzetbaarheid en thuiswerken was het niet mogelijk om nader tot elkaar te komen. De bonden hebben diverse alternatieven aangedragen en geprobeerd zo de kloof te dichten. Helaas zonder resultaat.

Hoe verder

De komende weken organiseren de bonden verschillende digitale bijeenkomsten om de ontstane situatie te bespreken met de leden. Tijdens deze bijeenkomsten is er ruimschoots gelegenheid om vragen te stellen en gaan we verder in op de details.

Vragen?

Heb je naar aanleiding van deze cao-update vragen? Hiervoor kun je contact opnemen met jouw bestuurder Sengul Sozen via e-mail.