Onderhandelingen voor cao Provincies opgeschort!

Door Redactie 19 maart 2021

Donderdag 11 maart hebben de vakbonden het overleg voor een nieuwe cao Provincies opgeschort. Al maanden wordt er onderhandeld voor een nieuwe cao. Neem deel aan de achterbanraadplegingen!

Geen bereidheid tot serieus gesprek

Het uiteindelijke bod van de werkgevers laat bij doorrekening op hoofdlijnen zien dat de provincieambtenaren in koopkracht erop achteruitgaan. Daarnaast blijkt dat vanuit werkgeverszijde geen enkele bereidheid is om met ons serieus het gesprek te voeren voor deze cao rondom de onderwerpen die voor jullie van groot belang waren en die uit onze enquête naar voren waren gekomen zoals:

• Structurele loonsverhoging, zowel in centen als in procenten.
  • Duurzame Inzetbaarheid: waarbij de nadruk lag op uitwerking van het Pensioenakkoord. Het faciliteren van verlofsparen tot 100 weken en het eerder kunnen stoppen met werken waren daarbinnen belangrijke thema’s.
  • Thuiswerken: de Bonden wilden voor de CAO 2021 concrete afspraken maken rondom Arbo, thuiswerkvergoeding, thuiswerkbudget en beleid voor hybride werken.

Ook hebben we voorstellen gedaan om het minimumloon te verhogen naar €14 om daarmee de collega’s in de lagere schalen in deze moeilijke tijd te steunen.

Beweging vanuit werkgever is marginaal

Na meerdere onderhandelingsrondes hebben we moeten constateren dat de beweging vanuit werkgeverszijde op alle financiële onderwerpen marginaal was. Het eindbod van de werkgever van 0,6% ligt ver onder de inflatiecorrectie.

Het verontrustende hierbij is dat medio 2020 al bekend was dat in de septembercirculaire de loonruimte voor de sector Provincies, in afwijking van voorgaande en nog komende jaren, op 0,6% was gesteld. Het is tot op heden niet opgehelderd waarom deze zeer lage loonruimte is begroot. Door zo'n lage loonsverhoging gaan de werknemers in koopkracht ten minste 1% achteruit. Dit is in voorgaande jaren ook niet aangekondigd en vraagt om opheldering en reparatie.

Thuiswerkvergoeding

Een thuiswerkvergoeding vinden we belangrijk als financiële blijk van waardering voor het feit dat de medewerkers zich het digitale thuiswerken heel snel hebben eigen gemaakt. Medewerkers hebben flexibiliteit laten zien en ook dat thuiswerken, soms onder zeer moeilijke omstandigheden, toch geen negatief effect heeft gehad op de werkresultaten. In veel gevallen is de productiviteit zelfs gestegen! Een aanbod van de werkgever voor een éénmalig bedrag van €750 als flexvergoeding voor 2020 én 2021 als tegemoetkoming voor het thuiswerken ligt ver onder onze inzet en zelfs onder het Nibud-bedrag.

Achterbanraadplegingen

Om jullie over de meest actuele ontwikkelingen te informeren en jullie vragen te beantwoorden, organiseren we in de week van 29 maart verschillende digitale bijeenkomsten voor leden en niet-leden. Hieronder een overzicht van de verschillende bijeenkomsten.

Werk je bij een van onderstaande organisaties, dan kun je door op het linkje dat bij jouw organisatie staat te klikken deelnemen aan de bijeenkomst die wordt georganiseerd door de vakbonden.

Maandag 29 maart
Tussen 10.00 – 11.00 uur digitale bijeenkomst voor leden werkzaam bij:

• Provincie Gelderland
  • Provincie Overijssel
  • Provincie Noord-Brabant

Maandag 29 maart
Tussen 14.00 – 15.00 uur digitale bijeenkomst voor leden werkzaam bij:

• Provincie Groningen
  • Provincie Friesland
  • Provincie Drenthe

Dinsdag 30 maart
Tussen 11.00 – 12.00 uur digitale bijeenkomst voor leden werkzaam bij:

• Provincie Limburg
  • Provincie Zeeland
  • Provincie Zuid – Holland

Dinsdag 30 maart
Tussen 14.00 – 15.00 uur digitale bijeenkomst voor leden werkzaam bij:

• Provincie Utrecht
  • Provincie Flevoland
  • Provincie Noord-Holland

Donderdag 1 april
Tussen 10.00 – 11. 00 uur digitale bijeenkomst voor leden werkzaam bij:

• De volgers van CAO Provincies

Vragen?

Hiervoor kan je contact opnemen met de vakbonden. Mailadressen voor contact met de vakbonden:

De cao gaat ons allen aan, ook niet-leden zijn van harte welkom! Deel het linkje voor de vergadering met zo veel mogelijk collega’s in je organisatie!