Overleg cao Rijk gestopt!

Door Redactie 18 februari 2021

Na verschillende cao-rondes heeft de werkgever vandaag zijn loonbod gedaan: 1%. FNV Overheid en de andere bonden vinden dit geen serieus bod en hebben de onderhandelingen opgeschort.

Cao-nieuws-rijk

Onze inzet

We hebben uitgebreid gesproken over onze wens om uitvoering te geven aan het pensioenakkoord. Ook hebben we onder andere onze punten naar voren gebracht over een hoger minimumloon, de positie van de schoonmakers bij het Rijk, de contracten die nieuwe medewerkers krijgen aangeboden en ga zo maar door. Bij al die thema’s is de reactie van de werkgever tot nu toe erg terughoudend.

Het bod van de werkgever

Het loonbod van de werkgever is wel duidelijk: 1%. Daar moet alles uit betaald worden. Dus als wij bijvoorbeeld willen dat de thuiswerkvergoeding structureel geregeld wordt, dan leidt dat al tot minder loonsverhoging. Minder dan 1%!

Waardering is nodig

Wij vinden dit volstrekt onvoldoende. We hebben een serieuze looneis. Waardering is nodig! Wij hebben extra oog voor de werknemers tot en met modaal: de lasten stijgen dit jaar flink en met 1% voor iedereen gaan de rijksambtenaren er op achteruit. Waardering voor de medewerker moet niet in woorden blijven steken. FNV wil ook daden zien. Dit is te weinig.

Praat mee!

Samen met de collega-vakbonden hebben we geconstateerd: verder onderhandelen is op dit moment zinloos. Tegen de werkgever hebben we gezegd: we gaan door als je met een beter verhaal bij ons terugkomt.

De komende tijd zullen we met leden en niet-leden in gesprek gaan over deze situatie. Praat je mee? Een uitnodiging volgt.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.