Onderhandelingen cao SW: hoe staan we ervoor?

Door Redactie 16 oktober 2020

Het is een tijdje stil geweest over de onderhandelingen voor een nieuwe cao SW. Tijd voor een bericht hoe het ervoor staat. Achter de schermen werken we al maandenlang aan een nieuwe en goede cao voor jou. We zijn er nog niet, maar boeken wel vooruitgang.

Onderhandelingen cao SW: hoe staan we ervoor?

Belangrijkste wensen

Onze belangrijkste wensen voor de cao zijn:

• Vanaf 1 januari 2021 een langlopende cao (bijvoorbeeld 5 jaar), in plaats van zoals nu een cao voor slechts 1 jaar.
  • Doorgaan met loonsverhogingen volgens de LPO (loonprijs-compensatie).
  • Een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken.

Het goede nieuws is: de werkgevers zijn het eens met de eerste 2 punten. Ook zij willen een langlopende cao. Met daarin dezelfde afspraak over de loonsverhogingen als in de laatste 3 cao’s SW. Dit heeft de afgelopen jaren tot een redelijke loonsverhogingen geleid. De verhoging is vergelijkbaar met wat gemiddeld in alle andere cao’s in ons land werd afgesproken.

Eerder stoppen met werken

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) staat ook positief tegenover het idee om SW-werknemers de mogelijkheid te geven om vóór hun AOW te kunnen stoppen met werken. De mogelijkheid om dat af te spreken staat in het Pensioenakkoord van 2019. Maar daarvoor is wel eerst een afspraak in de cao voor nodig. Zover zijn we nu dus nog niet.

De afgelopen maanden ging het gesprek vooral over de vraag of gemeenten voldoende geld krijgen om zo’n regeling te kunnen betalen. Het antwoord op die vraag is nu duidelijk genoeg om de onderhandelingen te starten. De FNV wil:

1. Een regeling waarmee oudere werknemers op een betaalbare manier 3 jaar voor hun AOW kunnen stoppen.
  2. Een verbeterde seniorenregeling, om geleidelijk aan voor je pensioen minder uren te gaan werken.

Regeling zo snel mogelijk in laten gaan

Ons doel was om die regeling helemaal klaar te hebben per 1 januari 2021. Helaas zit dat er niet meer in, maar het streven blijft om het volgend jaar zo snel mogelijk te laten ingaan. Maar nogmaals: we zijn het met de VNG dus nog niet eens over hoe dit er concreet uit moet zien. Het komen tot een goede regeling zal vast weer niet vanzelf gaan. De onderhandelaars en kaderleden van de FNV gaan daar in ieder geval hun stinkende best voor doen.

Wij houden je op de hoogte!