Grote meerderheid leden stemt voor nieuwe cao Rijk

Door Redactie 12 oktober 2020

De FNV-leden hebben met een ruime meerderheid ‘ja’ gezegd tegen het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao Rijk. Dat betekent dat FNV de afspraken kan ondertekenen en dat de nieuwe cao een feit is. Ook de andere bonden zijn akkoord.

De cao heeft een korte looptijd: van 1 juli t/m 31 december 2020. Er is een kleine loonsverhoging afgesproken plus een eenmalige uitkering. De thuiswerkvergoeding springt vervolgens in het oog. Ook is er een goede afspraak gemaakt over aanvullend geboorteverlof: werknemers krijgen in die periode 100% van hun inkomen doorbetaald. Tenslotte zijn er diverse afspraken gemaakt om het vervoer duurzamer te maken, waaronder het recht op € 500 voor de aanschaf van een fiets (1x per drie kalenderjaren).

Waardevolle betrokkenheid leden

Onderhandelaar Marco Ouwehand: ‘De cao is in een gekke tijd tot stand gekomen, deels met onderhandelingen via videobellen. Ik ben blij met de betrokkenheid van de leden, want die is hard nodig om tot een resultaat te komen. We gaan binnenkort weer met de leden in gesprek. Alleen zo blijven we als FNV goed op de hoogte van wat er werkelijk speelt op de werkvloer.’

Extra inspanning = extra beloning

FNV blijft opkomen voor de belangen van de werknemers bij het Rijk. We vinden het samen met de werkgever passend dat op ieder departement wordt gekeken welke werknemers extra beloond kunnen worden. Onze aandacht gaat uit naar de medewerkers die niet thuis konden werken en als gevolg van de coronaomstandigheden een extra inspanning hebben geleverd aan het draaiend houden van de rijksdienst.

De FNV-bestuurders gaan  nu op korte termijn op ieder departement in gesprek met de werkgever om te horen hoe hij dit wil gaan doen.