Dethon moet eens gaan luisteren naar zijn mensen

Zij eisen meer inspraak bij hun sociaal werkbedrijf

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 27 oktober 2020

De medewerkers van Dethon zijn het zat. Zij willen dat de directie van het Zeeuwse sociaal werkbedrijf nu eindelijk eens meer rekening met hen gaat houden. En niet steeds dingen besluit zonder eerst naar zijn mensen te luisteren. Zoals het plotseling instellen van dat tropenrooster deze zomer.

De mensen van Dethon willen dat er naar hen wordt geluisterd

Zeker 120 handtekeningen

De werknemers bieden de directie van het sociaal ontwikkelbedrijf in Hulst, Sluis en Terneuzen daarom donderdag een petitie aan met zeker 120 handtekeningen. Daarin eisen zij onder andere dat zij verlofuren terugkrijgen die over de laatste drie jaar onterecht zijn ingehouden. Ook willen ze meer zeggenschap over hun eigen roosters. 

Een onaangename verrassing

De aanleiding voor de petitie is het gedoe rond een tropenrooster dat Dethon afgelopen zomer plotsklaps instelde. ‘Een onaangename verrassing’, vonden de medewerkers. ‘Van de ene op de andere dag kregen wij op de ene locatie een mondelinge mededeling en op weer een andere locatie hing er een briefje met de mededeling dat wij de volgende dag om 6.00 uur in de ochtend moesten starten met werk.’

'We konden niets regelen voor thuis'

Dat was in strijd met het oorspronkelijke tropenrooster en met de cao. Bovendien bracht het veel medewerkers in de problemen. ‘Er was geen gelegenheid om iets te regelen voor thuis, er werd ons niet gevraagd of we dit wilden en er werd ons ook geen ander werk (binnen) aangeboden.’

Dit is maar één voorbeeld

Joost Kaper, bestuurder FNV Sociale Werkvoorziening: ‘En dit is maar één voorbeeld van hoe de mensen bij Dethon totaal niet betrokken worden in beslissingen die over hún werk gaan. Ook steekt het de mensen dat de ondernemingsraad steeds zijn oren laat hangen naar de wensen van de werkgever en niet genoeg opkomt voor de medewerkers.'

Angstcultuur en weinig kansen

Het rommelt al langere tijd bij het sociaal werkbedrijf. De FNV riep de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen laatst nog op om verschillende misstanden daar aan te pakken. Zo zou er een angstcultuur zijn, waarin mensen die er werken zich niet durven uit te spreken als ze het ergens niet mee eens zijn. Ook zouden de kwetsbare medewerkers nauwelijks kansen krijgen om zich te ontwikkelen.

Zwartboek met misstanden

De FNV is niet de enige die aan de bel trekt. Na de overhandiging van de petitie op donderdag komt de SP ook nog langs met een zwartboek waarin de misstanden bij Dethon staan beschreven. Het algemeen bestuur van het sociaal werkbedrijf vergadert dinsdag al over de situatie bij Dethon.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.