Akkoord thuiswerkbudget en thuiswerkvergoeding Waterschappen

Door Redactie 08 oktober 2020

Op 7 oktober heeft FNV Overheid een akkoord met de andere cao-partijen bereikt over thuiswerken. De overeengekomen afspraken gaan over 2 punten: een thuiswerkbudget en een thuiswerkvergoeding. De afspraken gelden vanaf 1 april 2020 tot 1 april 2025 en worden opgenomen in de cao Waterschappen.

Voor werknemers werkzaam bij de overheid zijn thuiswerkvergoedingen afgesproken.

Sinds de uitbraak van COVID-19 werkt een groot deel van de medewerkers van de waterschappen en daaraan verbonden organisaties vanuit huis. In juni 2020 hebben werkgevers en werknemers een paritaire werkgroep Duurzaam Werken gevraagd om een advies op te stellen over een structurele thuiswerkregeling tijdens en na coronatijd. Goed werkgeverschap staat hierbij centraal met aandacht voor duurzaam, veilig en gezond werken. Begin september is het advies van de werkgroep met de vakbonden (FNV, CNV en de Vereniging Werken voor Waterschappen) besproken en is uiteindelijk een akkoord bereikt.

Thuiswerkbudget en –vergoeding

• Elke medewerker ontvangt in 2020 een bedrag van € 250,- netto als tegemoetkoming voor de extra kosten die hij of zij de afgelopen maanden heeft gemaakt en om de extra inzet te belonen. Dit geldt ook voor medewerkers die niet thuis hebben kunnen werken.
  • Voor elke medewerker die structureel thuiswerkt resteert een budget van € 600,- inclusief btw. De medewerker kan hiervoor op declaratiebasis middelen voor een arbo- en ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek aanschaffen.
  • Hardware zoals computer, laptop , beeldscherm en toetsenbord  en/of muis wordt door de werkgever in bruikleen verstrekt.
  • Elke medewerker die structureel thuiswerkt ontvangt een thuiswerkvergoeding van € 3,- netto per dag als tegemoetkoming in de kosten van bijvoorbeeld energie en internet. Deze vergoeding geldt voor dagen waarop de medewerker de hele dag thuiswerkt.

Lees meer over de rechten en plichten van werkgevers en werknemers bij het structureel thuiswerken en de uitwerking van de gemaakte afspraken. De afspraken rondom thuiswerken worden volgend jaar geƫvalueerd.