Eerst zien, dan geloven of veiligheid in slachthuizen wordt nageleefd

Door Redactie 04 juni 2020

De FNV heeft 2 maanden geleden al de onveilige situatie door corona bij de slachthuizen onder de aandacht gebracht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Dierenartsen van de NVWA die de inspecties doen in de slachthuizen hebben zelf ook meldingen gedaan en gevraagd om maatregelen.

Eerst zien dan geloven of veiligheid in slachthuizen wordt nageleefd

Richtlijnen worden volgens LNV gevolgd

LNV heeft middels gesprekken en brieven aangegeven dat de richtlijnen van het RIVM worden gevolgd. FNV is van mening dat als de richtlijnen waren gevolgd er geen uitbraak van corona was geweest. Het is goed dat minister Schouten stelt dat de gezondheid voorop staat. Wij zijn enorm verbaasd dat de minister daar nu pas mee komt.

Onveilige werksituatie

Waarom heeft de minister 2 maanden geleden niet voor de gezondheid gekozen? In de tussentijd hebben medewerkers van de slachthuizen en de dierenartsen van de NVWA in een onveilige situatie gewerkt.

Onderzoek

De NVWA heeft onlangs een arbeid hygiĆ«nisch onderzoek gehouden. Nu blijkt dat de uitslag het zelfde is als de dierenartsen 2 maanden geleden al hebben aangegeven. De minister zegt goede protocollen te hebben afgesproken met de slachterijen, waar ook huisvesting en woon-werkverkeer van de medewerkers is geborgd.

Volle busjes naar werk

Onbegrijpelijk dat binnen 24 uur na afspraken met de sector en de minister medewerkers met volle busjes naar het werk komen en de veiligheidsregio moet ingrijpen. Wij willen duidelijkheid van LNV over het veilig werken van medewerkers NVWA bij slachterijen. FNV zegt: eerst zien en dan geloven.

Wij houden je op de hoogte.