Wat speelt er bij de Waterschappen?

Door Redactie 29 mei 2020

Voordat we beginnen met het nieuws over de onderwerpen die spelen bij de Waterschappen, willen we als FNV laten weten dat we hopen dat jij, je collega’s en familie en bekenden deze crisis zo goed mogelijk doorkomen. We willen je informeren over een aantal onderwerpen.

Wat speelt er bij de Waterschappen?

Nieuws van de cao-tafel

Wij zijn in afwachting van een gesprek met het bestuur van de werkgeversvereniging (de VWVW). Deze wordt binnen 2 weken gepland. Dit gesprek is nodig omdat het bestuur eenzijdig richtlijnen communiceerde inzake het intrekken van de vergoeding voor woon-werkverkeer en niet wil komen tot landelijke afspraken over een thuiswerkvergoeding. Zij communiceerden dit zonder daarin hun eigen onderhandelingsdelegatie te kennen. Sterker nog; zij negeerden een onderhandelingsresultaat dat wij met hun eigen onderhandelingsdelegatie overeen waren gekomen. Een maandelijkse vergoeding voor thuiswerken maakte onderdeel uit van de principe-afspraken die wij hadden gemaakt. Dit kan niet, conform de cao moeten partijen omtrent onder andere arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden overleg met elkaar voeren.

Inmiddels heeft de onderhandelingsdelegatie van de werkgevers al een gesprek gehad met het bestuur van de VWVW, wat geresulteerd heeft in het definitief afscheid van Geert-Jan ten Brink als voorzitter van de onderhandelingsdelegatie. Dit betreuren wij omdat onder zijn leiding er een nieuwe impuls is gegeven aan het overleg tussen de werkgever en de vakbonden. Er was weer vertrouwen ontstaan en beide partijen waren in staat op basis van tweezijdigheid tot goede afspraken voor de sector te komen.

Lokale afspraken

Omdat het helaas op dit moment niet mogelijk is om op landelijk niveau afspraken te maken, bepalen veel werkgevers zelf hoe ze op arbeidsvoorwaardelijk vlak omgaan met de gevolgen van de Coronacrisis. Wij hebben er bij de lokale vakbondsleden op aangedrongen om binnen het Lokaal Overleg (LO) of de Arbeidsvoorwaardencommissie (AVC) tot afspraken te komen. Het gaat dan om bijvoorbeeld om de vergoeding woon-werkverkeer, een thuiswerkvergoeding of opstartprotocollen. Dit zijn specifieke onderwerpen waar de vakbonden lokaal bij betrokken moeten worden.

Rondje Land vakbonden en gezamenlijke werkbezoeken

Er stonden een aantal gezamenlijke werkbezoeken met de onderhandelingsdelegatie van de werkgevers op de planning. Deze werkbezoeken zijn even geparkeerd totdat we een gesprek hebben gehad met het bestuur van de werkgeversvereniging over de ontstane situatie. Het is voor ons ook van belang dat we duidelijkheid krijgen over wie de opvolger wordt van Geert-Jan ten Brink.

Naast deze gezamenlijke werkbezoeken met de werkgevers, hadden wij als vakbonden ook een planning gemaakt voor een eigen ronde langs alle waterschappen en gelieerde organisaties. Tijdens deze rondgang wilden we met jullie in gesprek gaan over de inzet voor de nieuwe cao per 1 januari 2021. Door de huidige omstandigheden kan deze rondgang langs alle organisaties nu niet doorgaan en het is nog hoogst onzeker wanneer er wel weer ledenbijeenkomsten op locatie gehouden kunnen worden. Omdat we het belangrijk vinden om iedereen te informeren en te horen wat jij belangrijk vindt voor de nieuwe cao, hebben we in overleg met de kaderleden besloten om een digitale rondgang te houden. Tijdens deze digitale bijeenkomst per waterschap zullen we jou bijpraten over de laatste ontwikkelingen rond de cao-tafel en gaan we graag met jou in gesprek over de inzet voor de nieuwe cao. Daarnaast zullen we aandacht besteden aan de positie en het belang van vakbonden in de genormaliseerde situatie.

Voor deze bijeenkomsten wordt gebruik gemaakt van het digitale overlegplatform waar het betreffende waterschap gebruik van maakt. Dat kan bijvoorbeeld Skype, MS Teams of ZOOM zijn.

De lokale kaderleden van FNV en CNV zullen de uitnodigingen voor deze digitale bijeenkomsten versturen aan leden en andere geïnteresseerden. Let op: meld je wel vooraf aan, door de uitnodiging te accepteren. Zodat we weten hoeveel deelnemers we mogen verwachten. Bekijk het overzicht van de digitale bijeenkomsten.

Graag zien we jou binnenkort online!