Per direct sluiting meerpersoonscellen geëist; kort geding ministerie van Justitie en Veiligheid gestart

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 06 mei 2020

De risico’s op besmetting met corona bij meerpersoonscellen (mpc’s) blijven ondanks maatregelen onaanvaardbaar hoog. FNV eist dat zo snel mogelijk de mpc’s worden gesloten. Ondanks veelvuldig overleg met de minister Dekker weigert hij. FNV Justitie en Veiligheid spant daarom deze week een kort geding aan tegen het ministerie van Justitie en Veiligheid.

‘Er is al 1 personeelslid overleden aan de gevolgen van corona. Dat is er 1 teveel! Wij eisen van de minister dat het gebruik van mpc’s per direct wordt gestopt. We hebben de minister zojuist van onze plannen op de hoogte gesteld’, zegt Yntse Koenen, FNV-bestuurder Justitie & Veiligheid.
Op dit moment zitten nog steeds zo’n 1800 justitiabelen in mpc’s. Er werken zo’n tienduizend medewerkers in de inrichtingen.

Tien besmettingen

FNV heeft vorige week nog met minister Dekker overleg gevoerd. Hoewel het percentage mpc’s in de afgelopen twee maanden is teruggebracht van 30 procent naar 11,5 procent, is dat niet genoeg.
Er zijn nu veertien besmettingen gevangeniswezen en zes bij forensische zorg, in totaal twintig bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) in Nederland, waarvan 7 justitiabelen bij het detentiecentrum Schiphol. Dit zijn de officieel geteste mensen.

Drie peilingen

FNV heeft de afgelopen maand drie peilingen onder het personeel van penitentiaire inrichtingen gehouden. ‘Ruim 85 procent van de meer dan 1000 door ons bevraagde medewerkers stelt dat er in coronatijd niet veilig wordt gewerkt in de mpc’s. Ook niet met extra veiligheidsmaatregelen. Daardoor neemt de onrust onder personeel en justitiabelen toe, blijkt uit onze peilingen’, vertelt Koenen.

Groter risico

De mensen in een mpc lopen een groter risico om elkaar te besmetten dan bij eenpersoonscellen.
Mensen in mpc’s zitten soms tot wel twintig uur per dag dichtbij elkaar op de cel.
Het risico dat één van de twee in gangen, bij het luchten, of bij andere activiteiten te dichtbij het personeel komt, vindt een ruime meerderheid te groot. ‘Ook als er meer maatregelen worden genomen, zoals kleinere groepen, meer spreiding van dagactiviteiten en dergelijke blijft het risico op besmetting onaanvaardbaar hoog’, aldus Koenen.