FNV wil dat ministerie van LNV ingrijpt bij de NVWA

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 06 mei 2020

Inspecteurs van de Nederlandse Voedsel en warenautoriteit (NVWA) beschikken over onvoldoende beschermingsmiddelen. ‘Bij controles in slachthuizen is het onmogelijk om zich aan de RIVM richtlijn van 1.5 meter afstand te houden’, zegt Mieke van Vliet, bestuurder FNV Overheid. ‘Zolang er niet veilig gewerkt kan worden, moeten de niet-noodzakelijke werkzaamheden per direct stop gezet worden’.

FNV wil dat ministerie van LNV ingrijpt bij de NVWA

Brief aan ministerie LNV

In een brief aan het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit eist de FNV samen met 3 andere vakbonden dat het ministerie ingrijpt bij de NVWA en de juiste maatregelen neemt.

Risico op verspreiding

Van Vliet maakt zich grote zorgen om de veiligheid van de werknemers, maar ook om verdere verspreiding van het virus. ‘Destijds waren het ook de inspecteurs die verantwoordelijk waren voor de verspreiding van de Q-koorts’. Door hun huidige werkzaamheden lopen ze risico Corona op te lopen en te verspreiden.’

Bonden eisen duidelijkheid en veiligheidsmaatregelen

De bonden wachten al vier weken op duidelijkheid van het ministerie over de noodzakelijke inspecties bij de NVWA. Van Vliet: ‘We willen dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen vitale en niet vitale werkzaamheden. En de werkzaamheden moeten veilig kunnen worden uitgevoerd, volgens de RIVM richtlijnen.’