Afspraken voor werknemers Rijk in coronatijd

Door Redactie 20 april 2020

Werk je bij de Rijksoverheid? Dan kun je op meerdere manieren geconfronteerd worden met de gevolgen van het coronavirus. In de eerste plaats persoonlijk, maar ook op je werk. Velen kunnen thuis werken. Anderen juist niet. Er is op veel plekken nog een tekort aan beschermingsmiddelen en er wordt nagedacht over de manier waarop men het werk gaat organiseren de komende tijd. Voorop staat voor de FNV dat het werk ook veilig kan gebeuren.

Afspraken voor werknemers Rijk in coronatijd

Afspraken per departement

Doordat het werk bij het rijk zo verschillend is, wordt er door de FNV en de andere bonden per departement overlegd. Dan kunnen we afspraken maken wat er voor de werknemers daar nodig is.

Twee rijksbrede afspraken

In het sectoroverleg Rijk hebben we het over rijksbrede zaken. Daar hebben we onderhandeld en 2 afspraken gemaakt:

• Doorbetaling TOD (Toelage Onregelmatige Dienst)

Werk je onregelmatig en ontvang je daarvoor TOD? Als het coronacrisis leidt tot werken op andere tijdstippen en tot een vermindering van de TOD, dan word je daarvoor gecompenseerd. Je ontvangt dan TOD op basis van de oorspronkelijk vastgestelde werktijden. Je inkomen blijft zo op peil.

• Opschorten begeleidingstrajecten VWNW-kandidaten (Van Werk Naar Werk)

Ben je VWNW-kandidaat? Dan is je begeleiding gestopt vanaf 16 maart. Het aantal maanden begeleiding waar je nog recht op hebt, wordt weer hervat op het moment dat we dat afspreken in de SOR (Stuurgroep Opleidingsbeleid Rijksoverheid). Dat is afhankelijk van het besluit van de regering over de coronamaatregelen. De hoogte van je stimuleringspremie blijft in de tussentijd gebaseerd op dat waar je op 16 maart recht op had.

Vragen en meldpunt

Loop je tegen iets aan en wil je ons iets melden over je werk in relatie tot corona? Meld dat dan bij ons en wij zoeken contact met je. Ga naar onze veelgestelde vragen en je vindt het antwoord op je vraag en zo nodig ook het meldpunt.

Veelgestelde vragen over corona