Voorlopig geen les op hogescholen en universiteiten door coronavirus

Door Redactie 13 maart 2020

Geen colleges, geen werkgroepen, geen tentamens. Om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, hoeven studenten voorlopig niet meer naar hun universiteit of hogeschool te komen. Ze krijgen alleen afstandsonderwijs.

Alleen nog digitaal les

In het hoger en wetenschappelijk onderwijs wordt alleen nog digitaal lesgegeven. De meeste universiteiten hebben al aangegeven dat dit de rest van het semester - in elk geval tot juni - zal duren. Hogescholen en Universiteiten zijn al goed toegerust met digitale leeromgevingen met digitale oefeningen en toetsing. Tentamens worden uitgesteld of er worden alternatieve toetsvormen bedacht.

Er wordt in elk geval tot juni door alle docenten en wetenschappelijk medewerkers vanuit huis lesgegeven via de digitale leeromgevingen en andere digitale middelen. Ook worden alternatieven voor tentamens ontwikkeld. De Universiteit Leiden en de Universiteit Maastricht hebben al aangegeven dat er tot september geen fysiek onderwijs meer zal worden gegeven.

Ook ondersteunend personeel moet zover mogelijk vanuit huis werken. Gebouwen zijn nog wel deels open, dat geldt ook voor bibliotheken en laboratoria. Alle bijeenkomsten, groot en klein zijn afgelast of uitgesteld. Alleen promoties zullen in kleine kring doorgang kunnen vinden. Ook zijn alle koffiecorners, kantines en sportaccommodaties gesloten.

Kijk voor meer informatie over online onderwijs op de website van de desbetreffende universiteit of hogeschool.

Werk je in het onderwijs?

Werk je in het onderwijs? Dan gelden de landelijke richtlijnen: zoveel als mogelijk thuiswerken, onderzoek kan doorgaan, bij verkoudheid thuisblijven, maar uiteraard wel melden. Meer informatie over je rechten en plichten vind je op fnv.nl/corona

Individuele beoordeling

Stages kunnen wel doorgaan, verduidelijkt universiteitenvereniging VSNU. 'Dit is ter individuele beoordeling van de stagiair en de stageplaats.' Alle evenementen met meer dan 100 aanwezigen, zoals recepties en congressen, worden afgelast. Ook de hogescholen zetten het fysieke onderwijs voorlopig stop. 'Wel blijven de gebouwen voor zover mogelijk open voor andere activiteiten', staat op de website van de Vereniging Hogescholen.

Veel nationaliteiten

In een brief aan de Tweede Kamer licht minister Bruno Bruins van Volksgezondheid de overweging toe. 'Het kabinet constateert dat op universiteiten en hogescholen sprake is van vele nationaliteiten en daarmee vele in- en uitreisbewegingen', schrijft hij. De instellingen hadden zelf ook al bedacht dat ze maatregelen moesten nemen. 'We zien dat meerdere universiteiten hun onderwijs en andere activiteiten zelf al hebben afgeschaald', schrijft Bruins.

Kijk op fnv.nl/corona voor onze antwoorden op de veelgestelde vragen. Werk je in het onderwijs en heb je specifieke onderwijsgerelateerde vragen? Kijk dan hier.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.