Brief aan de Hoofddirecteur Dienst Justitiële Inrichtingen

Zorgen over veiligheid personeel en gevangenen

Door Redactie 20 maart 2020

Zoals te verwachten viel is inmiddels ook in de gevangenissen het eerste geval van corona. Wij hebben een brief gestuurd aan de Hoofddirecteur Dienst Justitiële Inrichtingen, Gerard Bakker, waarin we aangeven bezorgd te zijn over de situatie. Want waarom werkt kantoorpersoneel nog niet thuis? En zitten er nog steeds mensen in een meerpersoonscel?

Tijdelijk geen meerpersoonscellen

Net zoals in heel Nederland, zou ook in de DJI’s minders 1,5 meter afstand moeten worden gehouden tussen mensen. Dit wordt echter een probleem in meerpersoonscellen (mpc’s). Wij willen dan ook dat deze tot nader order gesloten worden en dat gedetineerden worden verdeeld over cellen waar wél ruimte is. We kunnen niet eerst mensen elkaar laten besmetten om ze daarna uit elkaar te halen. De kans dat mensen (personeel én gedetineerden) worden geïnfecteerd neemt bij mpc’s naar onze mening onverantwoord toe.

Ook in de gangen en kantines moet 1,5 meter tussen personen worden gehandhaafd. Sport kan op dit moment niet, tenzij op hele strikte basis. Het gaat om levensbelang.

Thuiswerken

Hier wordt nu heel verschillend per inrichting mee omgegaan. Uitvoerend personeel moet in de inrichtingen werken, dat is helder. Maar we willen erop aandringen dat al het overige personeel zoveel mogelijk thuis werkt. Waarom zit kantoorpersoneel nog in de inrichting als voor het hele land een ‘lock down light’ is afgekondigd? Dit is strijd met het anderhalve meter criterium. Het is vanuit de zorg van de werkgever voor veilige arbeidsomstandigheden niet uit te leggen dat personeel in niet-noodzakelijke risicosituaties bij elkaar wordt gehouden.

Overleg met medezeggenschap

Tenslotte vragen wij in de brief aan de Hoofddirecteur om de vestigingsdirecteuren op te dragen om beleid en maatregelen over corona in overleg met de medezeggenschap vast te stellen. Uiteraard heeft de Centrale Ondernemingsraad en het overleg met de bonden hierin ook een belangrijke functie. Het gaat om arbeidsomstandigheden die mensenlevens betreft en wij krijgen signalen dat hier per inrichting heel verschillend wordt omgegaan. Er moet ruimte zijn voor maatwerk per inrichting, maar landelijk is de regie van de Hoofddirecteur van levensbelang.