Onderhandelaarsakkoord cao Onderzoeksinstellingen

Wat vind jij ervan?

Door Redactie 10 februari 2020

FNV Overheid heeft samen met de andere vakbonden een onderhandelaarsakkoord gesloten over een nieuwe cao voor de Onderzoeksinstellingen. De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO) en de Koninklijke Bibliotheek (KB) vallen hieronder. Maar zoals altijd is het laatste woord aan de leden. Lees de hoofdpunten of het hele akkoord door en laat weten wat jij ervan vindt.

Stemformulier wordt in de stembus gegooid

Hoofdlijnen van het akkoord

Onderstaand de belangrijkste afspraken die we hebben gemaakt in dit onderhandelaarsakkoord:

• De cao heeft een looptijd van 1 jaar: van 1 januari tot 31 december 2020.
  • Je krijgt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 2,6% loonsverhoging, met een minimale loonsverhoging van € 1000,- bruto per jaar bij een volledig dienstverband.
  • Het minimum uurloon wordt verhoogd naar € 14,- bruto per uur.
  • Er is een definitieve afspraak gemaakt over de invoering van de Regeling Generatieplan.
  • De verlofregels zijn vereenvoudigd en uitgebreid: je kunt binnenkort maximaal 2 dagen per jaar verlof opnemen voor maatschappelijke activiteiten. Hierbij is de helft voor jouw rekening en de andere helft voor rekening van de werkgever.

Ben je benieuwd naar verdere afspraken? Lees dan het gehele onderhandelaarsakkoord

Stemmen

Wij zijn tevreden over de gemaakte afspraken. Maar uiteraard is het laatste woord zoals altijd aan de leden. Je kunt tot en met 5 maart je stem uitbrengen.

Stem nu over het resultaat